تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
پیامبری از سرزمین چین
27 فروردين 1396   21:10:34 |  ویژه‌ها > یادداشت
پیامبری از سرزمین چین

اسدالله زهره وند: قرآنمی فرماید:  همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که [ بگوید ] خدا را بپرستید و از طاغوت بپرهیزید  (سوره ی نحل آیه ی 36 ) و نیز می فرماید :  و به پیامبرانی [ وحی کردیم ] که سرگذشت آنان را پیش از این برایت گفتیم و به پیامبرانی که سرگذشتشان را برای تو حکایت نکرده ایم  ( سوره ی نساء ، آیه ی 146 )
این پیامبر را به نام  لائوتزو  به معنی  استاد پیر  می شناسیم اما لائوتزو لقب ( فرنام ) این پیامبر است نام او اِرح  و نام خانوادگی او  لای  و فرنامِ او  تن  ، بود ( اِرح لای تن )

لائوتزو مانند بیشتر پیامبران د رگمنامی زیست و اطلاع زیادی ا زاو در دست نیست زیرا پیامبران با قدرتمندان و پادشاهان همراه نبودند و منافع ایشان را به خطر می انداختند و برای ثبت زندگی و سرگذشت ایشان در تاریخ مکتوب نیاز به ثروت فراوان بود چون درست کردن ابزارهای نگارش مانند کاغذ و قلم و مرکب کاری هزینه بر و دشوار بود و پیروان این پیامبران نیز بیشتر مردمان تهی دست و بی سواد بودند پادشاهان نیز به آسانی نام کسانی را که با ایشان مخالف بودند که ا ز صفحات تاریخ پاک می کردند و ما نمونه های بسیاری را پیدا می کنیم همانند فرعون  آخن آتون  که به خاطر مخالفت با دین کاهنان و به خطر انداختن منافع ایشان نام او از همه ی یادمان ها و ستون ها و دیوار نگاره ها و نوشته ها پاک شد و تا هنگامی که در قرن جدید پرستشگاه در هم کوبیده ی او در بیابان پیدا شد کسی درباره ی او و دین او که پرستش خدای  آتون  ( خورشید – خدا ) بود ، چیز ی نمی دانست .
برای همین نام ونشان کسی که مورد توجه فرمانروایان نبود در دل تاریخ گم می شد اما آموزش های ایشان که اثری ماندگار بر دلهای توده های ستم دیده بر جا می گذاشت هرگز از میان نمی رفت و گاهی هم نامی کمرنگ از پیامبر ی بزرگ در خاطر مردمان باقی مانده بود اما نامی که مردم ساده دل آنرا به افسانه ها و اسطوره ها چنان پوشیده شده بود که امروز پس از گذر قرن ها بازشناختن شخصیت راستین آن پیامبر را  برای پژوهشگران بسیار دشوار و یا حتی نا ممکن ساخته است . در این میان با پدید آمدن دستگاه روحانی و کهانت برای آن دین ، تحریف و دگرگونی آموزش های آن پیامبر آغاز می شد تا هم شخصیتی بسازند که بیشتر برا ی مردم تهی دست و بی سواد جذاب باشد و هم آموزش های این پیامبر برای فرمانروایان و بزرگان ستمگر جامعه زیانی نداشته باشد .
یکی از کارهایی که می کردند این بود که نوشته های برجای مانده از آن پیامبر را به گونه ا ی تفسیر می کردند که هدف اصلی آن پیامبر کاملاً از یادها برود و یااینکه مردم را به مباحثی مانند آداب پرستش و احکام  پیچیده ی آیین های گوناگون مشغول می کردند تا مردم از اصل پیام پیغمبرِ خود غافل شوند و به جای اینکه به فرمانروایان اعتراض کنند که چرا با مردم به عدالت رفتار نمی کنند به مباحثی مانند اینکه چگونه پرستش کنیم و یا انواع آداب قربانی کردن و یا تطهیرهای مذهبی بپردازند . 
شخصیت لائوتزو نیز به شدت با اسطوره ها پوشیده شده اما خوشبختانه ما کتاب ارزشمند این پیامبر را در دست داریم کتابی که  تائو تِه چینگ  نام دارد که به معنی راهِ درونی به سوی  تائو است  .
 تائو  را هم می توان به معنی  راه و روش هستی و حیات  دانست و هم می توان به جای واژه ی  خدا  به کار برد برای همین من همان واژه ی تائو را بکار می برم .
تاریخ دقیق زادروز لائوتزو همانند  زرتشت  بر ما اشکار نیست اما پیروان او تاریخ 604 پیش از میلاد مسیح را زادروز او می دانند اما آنچه آشکار است این است که مردم چین نیز همانند دیگر ملت ها به یک دوران نیمه اسطوره ای که پیش ازپدید آمدن خط و آغار تاریخ نوشتاری بوده است ، باور دارند رد پای این دوران را می توان در میان اسطوره ها جستجو کرد چینی ها آنرا دوران امپراتوران خاندان  شیا  می دانند همچنانکه در اسطوره های ما ایرانیان نیز، سرگذشت فرمانروایانی اساطیری مانند سلسله ی  کیانیان  و پیشدادیان  آمده است .
امروزه با کاوشهای باستان شناسان در کرانه های روز  هوانگهو  در شما چین در محلی به نام  یانگ شائو  بخشی از تمدن پیش از تاریخ چین را یافته اند همچنین در جنوب چین تمدن های  لیانگ ژو و  همودو  نیز ما را ز روزگاری از که از حدود دوهزار سال تا پانصد پیش از میلاد ( لیانگ ژو تا چهارصد پیش از میلاد ) به درازا کشیده ، آگاه می سازند . [ تمدن چین باستان ، نوشته ی والتر فِلِمِر ، برکردان فرزانه کریمی ] دراین روزگار که مردمانی کشاورز و آشتی جو زندگی می کردند و ابزارهای دوران نو سنگی را برای کار و زندگی بکار گرفته بودند این دوران را می توان با دوران پیش ازیورش اقوام آریایی به فلات ایران برابری کرد ، آن هنگام که فرهنگ ها و تمدن های یافت شده در  شهر سوخته  و  تپه ی سیَلک  در اوج شکوفایی خود بودند .
پس از این دوران ، دورانِ تاریخیِ چین یعنی روزگار خاندانِ  شانگ  آغاز می شود، شانگ ها با بکار بردن فلز مفرغ که آلیاژی از مس و قلع بود به لشکر کشی می پرداختند و یکی از آیین هایی که در این هنگام پدید آمد ، قربانی اسیران جنگی بر سر گور شاهان این خاندان است  قربانیان این آیین های وحشتناک متفاوت بودند . هم زنان هم مردان و کودکان نیز مانند بزرگسالان قربانی می شدند . . . بیشتر اوقات این قربانیان خدمتکاران و بردگان بودند . این قربانیان هر که بودند ، مرادشان خدمت به اربابانشان ئر جهان روحانی بود  [ چین باستان ، نوشته ی اِلِنور ج هال ، برگردان مهدی حقیقت خواه ] .
اما این جنایت ها و خونریزی ها که زیر نظر کاهنان و دین مردان و تایید ایشان انجام می گرفت دیری نپایید
دیدی که خون ناحقِ پروانه، شمع را                                 فرصت نداد که شب را سحر کند
 سرانجام خون های ریخته شده به دست این امپراتوران ستمگر که از سوی روحانیان و کاهنان ایشان هم با مُهر دین ومذهب تایید می شد همچون سیلابی بنیان کن ، بنیاد فرمانروایی شان را بر انداخت و یکی از خاندان های زیر فرمانشان به نام خاندان  چو  به قدرت رسیدند و طولانی ترین دوران امپراتوری چین آغاز شد صنعت و هنر و اقتصاد به شکوفایی رسید و از آن میان آیین قربانی انسانی نیز بر افتاد و به جای آن تندیس های کوچکی از انسان ها و جانوران در گور گاهِ در گذشتگان به ویژه شاهان گذاشته می شد . جالب است که بدانیم در همین روزگار است که حکیمان بزرگ چین همانند  کنفسیوس  ( کونگ فو تزو ) و شاگرد انِ فرزانه اش همچون  منسیوس  ( منگ سو ) و پیامبران بزرگی مانند لائوتزو ،  جوآنگ تزو  و  لیه تزو  ظهور کردند که در نوشتاری دیگر به بررسی زندگی و آثار پر بار جوآنگ تزو نیز خواهیم پرداخت . تاثیر ظهور این انبیاء و حکیمان در سراسر دوران درخشان  چو  آشکار است از برانداختن سنت های غلط مانند قربانی انسانی تا رسیدن هنر چین به اوج زیبایی و نیز پیشرفت های اقتصادی . قرآن کریم  ،سوره ی اعراف ، آیه ی 157 می فرماید  همان کسانیکه از این پیامبرِ اُمی ، که  [ اوصافِ ] او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته شده می یابند پیروی می کنند ، پیامبری که آنان را به کارهای شایسته فرمان می دهد و از کارهای زشت باز می دارد و پاکیزه ها را بر آنان حلال و نا پاک ها را بر آنان حرام می کند و بار های تکالیف سنگین وزنجیرهای [ خرافات و آیین های نادرست ] را که بر دوش آنان است بر می دارد ، پس کسانیکه به او ایمان آوردند و ارا پشتیبانی و یاری کردند و از نوری که بر او نازل شده پیروی نمودند، تنها آنان رستگارانند .
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: