تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
رسوم پخت
8 آذر 1395   23:45:14 |  چند‌رسانه‌ای > گزارش تصویری
رسوم پخت " هلیم الله"در روستای براک لارستان

عصر لارستان: یکی از رسوم مردم روستای براک که هر ساله در 28 صفر مصادف با رحلت پیامبر گرامی اسلام اجرا می شود مربوط به پخت هلیم الله است.

مردم روستای براک که از دو مذهب شیعه و اهل سنت هستند، از قدیم الایام با وحدت و مشارکت در کنار هم زندگی می کنند و با هم ارتباط خانوادگی دارند.
 
برای پخت هلیم که به هلیم الله معروف است مردم روستا از قدیم با همکاری هم آنرا می پختند. انواع هلیم در همه جا پخته می شود ولی در روستای براک پخت آن فرق می کند که از بلغور گندم که آن هم در دو نوع است استفاده می شود.
 
هلیم روستای براک از بلغور گندم ، آب ، نمک ، گوشت قرمز و چربی آن نیز از چربی خود گوشت استفاده می شود و از هیچ چربی و روغن دیگری استفاده نمی کنند.
 
روش تهیه بلغور گندم که در لهجه بومی روستا آنرا ( گِوِدَه )می نامند چنین است که گندم مرغوب را به آسیا می برند و به صورت ریز و درشت بلغور می کنند ( گِوِدَه ریز و درشت ). گوشت استفاده شده در هلیم از گوشت بز و کهره است. پخت هلیم در براک دارای رسوم خاصی است ضمن اینکه پخت آن بر روی شعله هیزم انجام می شود. هلیم را برای آنکه ته نگیرد باید مدام بهم زد که این امر توسط مردم و با چوب برگ نخل که آنرا ( گُرز ) می نامند صورت می گیرد.
 
عکاس: علی زمانی
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: