تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
خواهران درویش بیگی از نقش خود در تیم شهید چمران لارستان می گویند
27 دي 1395   10:51:28 |  ورزش > 
خواهران درویش بیگی از نقش خود در تیم شهید چمران لارستان می گویند

 بر آن شدیم تا با خط زن و توپ پخش کن تیم بانوان شهید چمران لارستان فاطمه درویش بیگی و مژگان درویش بیگی گفت و گویی داشته باشیم.

هندبال را از چه سالی شروع کردید؟
 
مژگان درویش بیگی پاسخ میدهد: از سال 81 در تیم شهرداری لار زیر نظر سرکار خانم الهی هر دوی ما آغاز به کار کردیم و از سال 90عضوی از بازیکنان تیم شهید چمران شدیم و زیر نظر خانم ها برزکار و کاملی وارد دسته یک و دسته دو کشوری شدیم و شرکت کردیم و 4سال هست که همچنان در لیگ حضور داریم.
 
سال های زیادی هست که با تیم همکاری داشته اید چرا تا به حال مصاحبه ای انجام نداداید به عنوان پایه های اصلی تیم هم در سطح فدراسیون و غیره؟ما از اول از سمت هیچ ارگانی حمایت نمیشدیم یعنی تنها کسی که تا به امروز ما را حمایت کرده اند آقای راستی بوده اند و در واقع ما از سمت یک شخص حمایت میشویم و این که میگویید چرا تابه حال مصاحبه ای در سطوح فدراسیون نداشته ایم علتش این است که ما هیچ گونه نفوذی در فدراسیون نداریم.
 
از چه سالی وارد سوپر لیگ شدید؟
 
از سال 91 تا به امروز میشود 4سال متمادی است که ما در سوپر لیگ حضور داریم.
 
عنوانش و سمت شما در تیم بازیکن پخش است میشود کمی در مورد این سمت توضیح دهید ؟
 
ﺩﺭ ﻫﻨﺪﺑﺎﻝ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﭘﺴﺖ ﻭﺳﻂ ( ﭘﺨﺶ ) ﺩﺭ ﺑﺎﺯی ﻫﻨﺪﺑﺎﻝ ، ﻣﺮﺑﯽ ﺩﺍﺧﻞ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﺩﺭ ﺗﻴﻢ ﻫﻨﺪﺑﺎﻝ ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺎﺯﻳﮑﻨﺎﻥ ﻭ ﺭﻫﺒﺮی ﺧﻂ ﺣﻤﻠﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺑﺎﺭﺯ ﻳﮏ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭﺳﻂ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭﻳﺒﻞ ﺯﻧﯽ ﺑﺎﻻ ﻭ ﭘﺎﺱ ﻫﺎی ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ . ﻫﺮ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻫﻨﺪﺑﺎﻟﻴﺴﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﭘﺴﺖ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭﺳﻂ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﻮﺩ . ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﭘﺎﺱ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮔﻞ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﻳﺪﻥ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺑﺮﺍی ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﻭ ﻳﺎ ﺷﻮﺕ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﺴﺖ ﺑﺎﺯی ﺣﺮﻑ ﺍﻭﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ ﺗﻮپ ﭘﺨﺶ ﮐﻦ ، ﭘﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺗﺮﻳﻦ ، ﺗﮑﻨﻴﮑﯽ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭ ﻳﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﺮﺑﯽ ﺗﻴﻢ ﻫﻨﺪﺑﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻳﮏ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭﺳﻂ ﺧﻮﺏ ، ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺑﺎﺯﻳﮑﻨﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﺎﺯی ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ -ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﭘﺨﺶ ، ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺮﺡ ﻫﺎ ، ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺎﮐﺘﻴﮏ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﺪ . ﺗﺎ ﺟﺰﺋﯽ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻭ ﺷﻮﻧﺪ - . ﺍﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺍﺯ ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﺗﻴﻢ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻘﺎﻁ ﻗﻮﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯی ﻣﯽ ﮐﻨﺪ - . ﻭﻇﻴﻔﻪ ی ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭﺳﻂ ، ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﻓﺮﺻﺖ ﮔﻞ ﺯﻧﯽ ﺑﺮﺍی ﺳﺎﻳﺮ ﺑﺎﺯﻳﮑﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ - . ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺮﺑﯽ ﺗﻴﻢ ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﺑﺎﺯی ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺋﻤﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭﺳﻂ ﻫﻨﺪﺑﺎﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺩﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﮐﻪ ﺗﻴﻢ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺎﮐﺘﻴﮑﻬﺎی ﺍﻭ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻳﮑﯽ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﺮﻳﺐ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﻧﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﺭﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺳﺮﻣﺮﺑﯽ ﺗﻴﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ -ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﻭﺳﻂ ﺑﺮﺍی ﻧﻔﻮﺫ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﻪ ﻣﺘﺮ ، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻳﮏ ﺑﺎﺯﻳﮑﻦ ﺍﻣﻨﻴﺘﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪﻡ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺎﮐﺘﻴﮏ ﻫﺎی ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ، ﺟﻬﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﺠﺪﺩ ، ﺗﻮپ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﺎﺱ ﺩﻫﺪ-ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﺎ ﺗﻮپ ﺳﻪ ﺯﺍﻭﻳﻪ ی : ﺧﻂ ﮐﻨﺎﺭی ﺯﻣﻴﻦ (ﮔﻮﺵ ﻫﺎ ) ، ﻭﺳﻂ ﺯﻣﻴﻦ ( ﺑﻐﻞ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻂ ﺯﻥ ) ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
 
چه انگیزه ای پشت این پیشرفت بوده که با وجو این همه سال و این همه سختی فشردگی که در تمرینات وجود دارد باز هم دل سرد نشده اید؟
 
(این بار فاطمه درویش بیگی پاسخ میدهد) ما کلا حدود 10سال بود که کار میکردیم و کسی ما را حمایت نمی کرد و نمی توانستیم بنا به دلایلی هیچ گونه وارد لیگ شویم و بعد از مدت ها خانم کاملی پیگیر اسپانسر شدند تا این که آقای راستی اسپانسری تیم را به عهده گرفتند و در این موقع بود که ما انگیزه ای هزار برابر پیدا کردیم و قول دادیم جوره با ایستیم و تونایی های واقعی خودمان و تیم را به کل ایران نشان دهیم من معتقدم که قطعا علاقه ی ما باعث دلگرمی مان شده که ما را به این جا رسانده.
 
در خانواده همه اهل ورزش هستند؟
 
میشود گفت تقریبا بله پدر زمانی والیبال کار میکردند و در حال حاضر هم خواهر کوچک ترمان مهرگان درویش بیگی در تیم نوجوانان هندبال مشغول به کار است. آیا تا به حال الگو ی خاصی در تیم های بزرگ هندبال داشته اید؟بله هم من و هم مژگان همیشه سجاد استکی را الگو ی خاص خودمان قرار داده ایم.
 
خشن ترین دفاعی که تا به حال داشته ای و در برابر آن قرار گرفته ای چه کسی بوده؟
 
خشن ترین و سخت ترین دفاعی که معمولا داشته ایم از طرف تیم های ثامن الحجج و ذوب آهن اصفهان بوده.
 
احساس میکنید همیشه در برابر چه بازیکنانی شانس بازی کردن داشته اید؟
 
بستگی دارد که بازی چه شرایطی داشته باشد چون هندبال طوری نیست که فقط یک سری به طور ثابت بازی کنند مثلا ما طی تمرینات و حالا اردوهایی که میرویم نبینیم که یک روز روز یک بازی کن است و بالعکس.
 
طی این سال ها ی اخیر پیشنهادات زیادی از طرف تیم های قوی و به نام داشته ای و رد کرده اید علت آن چیست؟
 
به این دلیل که ما از اول به اسم تیم شهید چمران لارستان بوده ایم و این تیم را با زحمات ومشقت های زیاد خودمان تا به این حد رسانده ایم و فقط هدفمان بزرگ و برجسته کردن نام شهرستان مان و تیم مان بوده است با وجود اینکه خود من پیشنهادات تیم ملی هندبال راداشتم اما باز هم تیم خود را ترجیح دادم.
 
از نظر شما ارزش کارتان آن طوری که باید دیده می شود ؟
 
آیا توقعات و مشکلات شما شنیده می شود؟
 
از نظر رسیدگی و بر طرف کردن مشکلاتمان از طرف اسپانسر بله می توان گفت که تمام و کمال برطرف می کنند اما تا به حال از طرف هیچ ارگانی هیچ گونه دعوت یا حتی تشکر کوچکی هم از ما نشده.
 
و در آخر عنوان و سمت شما در تیم خط زن هست میشود کمی در این مورد توضیح دهید ؟
 
خط زن کارش این است از گردش توپ چشم برندارند؛ 2ــ با توپ و در جهت آن حرکت کنند؛ 3ــ حرکتشان در پشت توپ باشد و به طرف داخل زمین از آن جلوتر قرار نگیرند؛ 4ــ برای دریافت توپ، همیشه دو دست خود را در حدود سینه آماده نگاه دارند؛ ٔ دفاع بگریزند. 5ــ از سد شدن به وسیله بازیکن خط دارای قد مایل به بلند، بدنی قوی با سرعت و چابکی باالست. این مشخصات به او کمک می­‌کند تا توپ را در بین افراد دفاع به آسانی دریافت کند و پاس دهد، با بازیکن دفاع برخورد بدنی کند و در افتادن به زمین به او آسیب نرسد. این بازیکن باید ٔ ٔ جنگندگی داشته باشد و برای گل زدن، ضمن داشتن انگیزه در کار با توپ خیلی ماهر و همچنین دارای تعادل باال باشد. باید روحیه قوی، از تاکتیک بهره بگیرد. ٔ‌­ دروازه بان و پشت به دروازه، در بین مدافعان برحسب نوع تاکتیک حمله، معمولایک یا دو بازیکن خط، نزدیک به محوطه ً دو نوع بازیکن وارد شوند تا ضمن استفاده از فرصتها برای گل زدن، موقعیتهای مناسب را برای یاران خود نیز فراهم کنند. این نوع بازیکنان خط کارشان، علاوه بر سد تهاجمی، استفاده از فرصتها برای نفوذ و شوت به دروازه است.
 
در پایان از در گفت و گویی کوتاه با مسعود راستی مطرح شد: هدف شما از اسپانسر شدن تیم چه بوده؟
 
علاقه ای که خودم به ورزش داشتیم سال 90 بود که بچه‌ها آمدند و صحبت کردند قبول کردم و قرار شد که اسپانسر شان بشوم و حمایت کنم تا به حال هم تا جایی که توانستیم کمکشان کردم و نتیجه هم گرفتیم.
 
با وجود اینکه از سال 90تا به حال اسپانسری تیم هندبال شهید چمران را بر عهده گرفت اید و امسال تنها سالی بوده که تیم در رده ی اول جدول لیگ برتر قرار گرفته دل سرد نشده اید علت آن چیست؟
 
خوب این به خاطر اعتمادی بوده که به بچه‌ها داشتیم و اعتماد به نفسی که خود بچه‌ها داشتند باعث شد که ادامه بدیم و قول هم داده بودیم که سال به سال بهتر شویم که الحمدلله امسال هم تا به اینجا نتیجه گرفتیم. مقامات استانی و کشوری تا به حال حمایتی از تیم داشته اند؟فعل نه

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: