صحبت نیوز طراحی وب سایت و اپلیکیشن Asrelarestan کانال رسمی تلگرام عصر لارستان
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
برگزاری نخستین دوره مسابقات لیوان چینی در لارستان
آسیب به حدود ۱۰۰ واحد مسکونی، کارگاه‌ها و مراکز درمانی در پی زلزله اوز
افزایش ۷۴ درصدی اعتبارات اختصاص‌یافته به لارستان
ماهیت مجازی، واقعیت زندگی
تصادف در محور کوره- اوز با ۶ مصدوم
تعویض الکتروپمپ چاه روستاهای شرفویه و مسیح‌آباد لارستان
معرفی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اوز
نزدیکی فرهنگی لار و بستک/راه خور جناح ارتباط لاری ها به دریا را نزدیک می‌کند
اجرای طرح آبرسانی در جویم، بنارویه، بیرم و صحرای‌باغ
درآمدی بر ارتباطات در هزاره سوم
«معتمد»، نماینده هیات تنیس لارستان در تور تنیس آسیایی زیر چهارده سال اصفهان
پیگیری طر‌ح‌های کلان در دیدار فرماندار ویژه لارستان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس
طرح ملی مسکن در اوز در ۵ فاز عملیاتی می‌شود
سکوت همیشه نشانه نجابت نیست
حل مشکلات سوخت، حمل‌ونقل و گاز شرکت سیمان لارستان
اجرای موزائیک فرش ورودی بوستان ملت (پارک شهر) لار
پروژه خانه بهداشت روستای بالاده بیرم افتتاح شد
استقبال فرماندار لارستان از طرح ایجاد کارخانه نوآوری علم و فناوری و صنایع نرم فرهنگی در حوزه صنایع دستی
فعالیت مراکزِ واکسیناسیون و خدماتِ جامع سلامتِ لارستان در ایام عید
افسانه استقلال رسانه
ستارگان ایزدخواست، قهرمان جام رمضان دهکویه شد
پیگیری احیاء و مرمت قنات جلال آباد جویم
گشایش تولیدات و محصولات مشاغل خانگی در لارستان
وقوع زلزله در دُرز لارستان
ایجاد نهضت خدمت‌رسانی در روستاهای لارستان
در هفته دولت ۵ پروژه آبرسانی در لارستان افتتاح می‌شود
متخصص زیبایی حین عمل با توده ۵ کیلویی مواجه شد
افتتاح مجتمع خدمات رفاهی جدید در محور جهرم به لار
همکاری استانداری فارس با علوم پزشکی جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لارستان
راه‌اندازی سامانه هوشمند اطلاعات پرواز در فرودگاه لارستان
افتتاح مرکز مشاوره “نفس” (نجات فرزندان سقط) در خنج
انجام عمل تعویض مفصل لگن دربیمارستان امیدوار اوز
آغاز برداشت کلزا از مزارع بخش بنارویه
آمادگی خرید گندم مازاد کشاورزان در لارستان و جویم
شکست ناباورانه دختران هندبالی لارستان در بندرعباس
آغاز روند تکمیل ساختمان مرکز آموزش بهورزی لارستان پس از ۵ سال توقف
فرمانداران جنوب فارس در خنج گِرد هم آمدند
نان دوباره گران نمی‌شود
مسئول راه اندازی و سرپرست شبکه بهداشت و درمان جویم منصوب شد
عادل به خاطر کارهایی که نکرد عادل شد
انتقال دغدغه‌های خیرین خنج، اوز و جویم به مدیرکل خیرین سلامت وزیر بهداشت
اختصاص ۱۹۰ پایه روشنایی برق به همراه ۳۸۰ چراغ به بلوار پرواز لار
تعویض الکتروپمپ ۵ حلقه چاه آب شرب شهری و روستایی در لارستان
جذب ۱۰۰ درصدی اعتبار اختصاص‌یافته از سفر ریاست جمهوری به فارس برای باغ نشاط لار
تجلیل از دانش آموزان لارستانی برگزیده المپیادهای علمی دانش آموزی
بررسی چالش های سوخترسانی شهرستان جویم
کتابخانه‌ها در روستاها تقویت شود
انتخاب زمین ۱۱ هکتاری جهت ساخت مسکن در «اَرَد»
جابجایی بیش از ۷۰۰۰ مسافر از فرودگاه لارستان در ایام نوروز
پایان پنجمین دوره مسابقات تنیس خاکی جام رمضان در گراش
پیامبری از سرزمین چین
آدم های عجیب و غریبی که ماییم
ستارگان ایزدخواست، قهرمان جام رمضان دهکویه شد
حل مشکلات سوخت، حمل‌ونقل و گاز شرکت سیمان لارستان
اجرای طرح آبرسانی در جویم، بنارویه، بیرم و صحرای‌باغ
دایره ارزی در حوزه بانک ملی تا یک ماه آینده در لارستان راه اندازی می شود
پیگیری احیاء و مرمت قنات جلال آباد جویم
اختصاص ۱۹۰ پایه روشنایی برق به همراه ۳۸۰ چراغ به بلوار پرواز لار
معاون مدیرکل و مدیر جدید آموزش و پرورش لارستان منصوب شد
پیشنهاد مدیرکل میراث فرهنگی فارس به مسافران برای سفر به لارستان
تقدیر شهردار از اعضای شورای شهر لار
۸درصد از تماس های با اورژانس لارستان در فروردین ۱۴۰۱ مزاحم تلفنی بوده اند
فعالیت مراکزِ واکسیناسیون و خدماتِ جامع سلامتِ لارستان در ایام عید
پیگیری طر‌ح‌های کلان در دیدار فرماندار ویژه لارستان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس
استقبال فرماندار لارستان از طرح ایجاد کارخانه نوآوری علم و فناوری و صنایع نرم فرهنگی در حوزه صنایع دستی
اجراى عمليات روكش آسفالت در محور لار-جهرم حدفاصل پليس راه تا گردنه نارنجى
همکاری استانداری فارس با علوم پزشکی جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لارستان
عمليات ساماندهى وايمن سازى پليس راه لار-جهرم
شهرداری لار به مناسبت سال نو، کارناوال شاد عیدانه برگزار می‌کند
مجتمع نگین لارستان از نظر امکانات با مجتمع های شهر های بزرگ می تواند رقابت کند
۵۰ گردشگر اروپایی میهمان یک روزه لارستان شدند
جویم شهرستان شد/تعداد شهرستان‌های فارس به عدد ۳۷ رسید
در ميانه تسليم و رضا
انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی شهرستان لارستان‎ برگزار شد+ نتیجه رای گیری
دولخانی، وطن پرست خانه به دوش
بازدید دانش آموزان مدارس امام موسی کاظم(ع) و وحدت لار از موزه مردم شناسی اوز
برکه تاریخی شیخ عماد در روستای دشتی لارستان فرو ریخت
رسوم پخت " هلیم الله"در روستای براک لارستان
سرمربیان شهید چمران لارستان و هیات البرز پس از بازی امروز چه گفتند؟
کار دشوار مستقل ماندن
نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس دانش آموزی در دبیرستان دخترانه شاهد لار برگزار شد
شهر قدیم لارباغ محمود آقای معتمد (لار بهار ۱۳۵۸)
نگاهی به سیر تاریخی ترانه های محلی لارستان
یادواره شهید باقر زارع در گلزار شهدای لار برگزار شد
مصاف بانوان هندبالیست قم و لارستان به روایت تصویر
درخشش تیم لارستان در مسابقات کشوری ایساتیس به میزبانی استان یزد
کسب عنوان نائب قهرمانی مسابقات هندبال جوانان استان فارس توسط تیم هندبال بانوان لارستان
نمایشگاه عکس «یک قاب و چند نگاه» در لار افتتاح شد
عکس/ تغییر در مدیریت آموزش و پرورش لارستان
از پرسنل امور آزمایشگاه های بیمارستانهای زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان تجلیل شد
شش عکس از سفرتاریخی آیت الله هاشمی به لارستان
تاریخ پایه گذاری شهر لار و حکومت میلادیان بر لارستان
امضاء تفاهم نامه سایبری بین شهرداری لار و پلیس فتا لارستان
یکصدمین شمارگان عصر...
گستره ی زبان لارستانی
خواهران درویش بیگی از نقش خود در تیم شهید چمران لارستان می گویند
جشن احسان و نیکوکاری در دبیرستان نمونه دولتی نرجس خاتون لار برگزار شد
احداث مسیری شاد و جذاب در پارک حاشیه شهر لار
برگزاری فستیوال مدارس فوتبال لار و گراش به میزبانی باشگاه نبرد خور
گزارش تصویری نشست خبری ریئس فدراسیون تنیس روی میز با اصحاب رسانه
بیشتر
کد خبر: 3078 | تعداد بازدید : 1983 بازدید | تاریخ : 18 فروردين 1399 - 00:08:36
کاظم رحیمی نژاد

مبانی نقد تاریخ سلطه

تاریخ سلطه را باید تحلیل و نقد کرد. انکار بخشی از مولفه های فرهنگی از قبیل زبان یا تاریخ چیزی جز بازتولید گفتمان سلطه نیست.

پس از جنگ جهانی دوم یک ‌نوع نگاه منتقدانه و اصلاح‌گرایانه به مقوله‌ی قومیت، ملیت، زبان و ادبیات ملی شیوع پیدا کرد. جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازان ادبی ازپیشروان این نوع نگاه انتقادی بودند. در این‌نگرش، به این‌موضوع پرداخته می‌شود که وجه مشترک تمامی مفاخر قومی«سلطه و استثمار» است و در پشت روایات پرشکوه ملی و قومی تفکر "به بردگی کشیدن انسان توسط انسان" نهفته است. منتقدان مدرنیته که عمدتا متفکران چپ گرای پست مدرن بودند، اندیشه‌ی مدرن را باز تولید اندیشه‌ی سلطه‌گری می‌دانند. آن‌ها معتقدند که اگر چه در روزگار مدرن نیروی جسمی برای استثمار و سلطه‌گری به‌کار نمی‌رود؛ اما اندیشه‌ی سلطه‌گری در اشکال دیگر باز تولید می‌شود. "زور عریان، اصالت ظاهری امر کهن و اصل خون و قربانی حاکم برآن، از قبل آلوده به وجدان معذب و حیله‌گری سلطه است که امروزه وجه مشخصه‌ی تجدید حیات ملی‌اند. تجدید حیاتی که برای تبلیغ خویش از اعصار نخستین سود می‌جوید. اسطوره‌ی اولیه، خود پیشاپیش، حاوی آن وجهی از دروغ و ریاکاری است که در اسطوره‌ی دغل کارانه‌ی فاشیسم به اوج می رسد" (آدورنو، 1383: ص99)
 
به عقیده‌ی منتقدان مدرنیته، سلطه‌ی انسان برانسان وقتی از بین می‌رود که«سلطه» به طور کامل محو شود و«خود ابزاری» جایش را به«خود انتقادی» بدهد و حیطه‌های مختلف زندگی انسان‌ها به‌ویژه دو قلمرو علم و معنویت با هم آشتی کنند. یکی از مهم‌ترین آثاری که به تحلیل منتقدانه‌ی مدرنیته پرداخته، کتاب" دیالکتیک روشنگری" است. نویسندگان این‌کتاب- تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر- ضمن اذعان به تفاوت‌های موجود میان دنیای سنتی متکی به برتری جویی های قومی و روزگار تسلط اندیشه مدرنیته بر جوامع بشری، به در هم آمیختگی این دو اشاره می‌کنند. آن‌ها معتقدند تنازع برای بقا که انگیزه‌ی اولیه بشر برای تمامی فعالیت‌های ذهنی و عملی بوده‌است، همچنان در روزگار مدرن نیز بر فعالیت‌های انسان تاثیر می‌گذارد و تاریخ را شکل می‌دهد. در دوره‌ی مدرن البته حوزه‌های متفاوت و جدیدی به وجود آمده که ظاهرا میان دنیای سلطه گری و روزگار مدرن فاصله می‌اندازد؛ اما این‌گسست ظاهری، دوباره در اعماق بر سر استثمار و تسلط انسان بر انسان به یگانگی می‌انجامد. به باور آدورنو "از دوران سنگی تا بمب اتم صراط مستقیمی است که تاریخ پیموده‌است. بربریت به انسانیت منجر نشده. بر عکس سلطه‌ی انسان برطبیعت، سیلی بر گوش خود و تداوم تاریخ، در واقعیت گسیختگی‌ای بیش نیست. تاریخ هنوز به مثابه تاریخ انسانی آغاز نشده است. آن‌چه بوده تاریخ سلطه و سازمان بوده‌است." (اسلامی، 1374: 12-14)
 
این‌نوع دیدگاه، پس از جنگ جهانی دوم بر ابعاد مختلف جوامع بشری تاثیر بسزایی گذاشت و موجب پدید آمدن وضعیتی شد که از آن، گاه با عنوان پسا ساختارگرایی و گاه با عنوان پست مدرنیسم یاد می‌کنند. در واقع هر گاه با تکیه برفنون و تکنیک‌های ادبی  به ادبیات پس از جنگ جهانی نگریسته‌شود عنوان پسا ساختارگرایی و هر گاه به تفکر حاکم بر جوامع و آثار هنری و ادبی توجه شود عنوان پست مدرنیسم به آن‌‌ها داده می‌شود. در این‌ دیدگاه همه ابعاد سازمان‌دهی‌ به دیده‌ی تردید نگریسته می‌شود و بسیاری از مفاهیم پذیرفته شده‌ی جوامع بشری مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
 
تفکر پست مدرن در نقد سلطه انسان بر انسان ماهیت کاملا غربی  دارد. به بیان دیگر این نظریه بر نقد علل وقوع جنگ های جهانی و سلطه انسان غربی بر انسان غربی تکیه دارد. گویی اصولا انسان شرقی در این دیدگاه جایگاهی ندارد؛ اما در ذیل همین گفتمان، دیدگاه های  مختلفی به وجود آمد که در جوهر خود تعمیم یافته پست مدرن بود. یکی از این نظریه ها، نظریه پسا استعماری ادوارد سعید بود که در واقع ذیل نظریه پسا سلطه آدورنو به نقد تعریف غرب از شرق می پردازد. شرق شناسی ادوارد سعید نگرشی است انتقادی به تعریف غرب از شرق که به تحلیل  و نقد گفتمان استعماری غرب در قبال کشورهای عمدتا جهان سوم می پردازد .نقد پسا استعماری در واقع به چالش کشیدن نژاد پرستی، قوم محوری و غیریت سازی سرکوبگرانه غربی است.
 
به عقیده من تعمیم گفتمان سلطه می تواند پا را از این هم فراتر بگذارد و به تحلیل ماهیت سلطه در روابط دورن فرهنگی در شرق نیز بگذارد. مشروط بر اینکه در ورطه گرته برداری از غرب نیفتد چرا که در صورت گرته برداری و ترجمه کردن یک گفتمان غربی عملا در ورطه پذیرش غرب محوری افتاده ایم. در نگاه من می توان تقابل های مرکز پیرامونی درون قومی و تقسیمات کشوری را نیز با درک روابط جدید تحلیل و نقد کرد. تقابل هایی از قبیل  تهرانی- شهرستانی، شهری – دهاتی، مرکز- توابعی و...
 
حتی می توان همین گفتمان نفی سلطه را در تحلیل و نقد روابط جدید درون یک خانواده نیز به کار برد. درک اینکه چرا خانواده های امروزی نمی تواند پدر سالارانه اداره شود در ذیل همین گفتمان قابل تحلیل است.
 
به نظر من در تحلیل گفتمان های درون فرهنگی استفاده از نظر اندیشمندانی مانند ادوارد سعید - که به نقد نگاه غرب به شرق می پرداز- با مشکلات مبنایی رو به رو است؛ چرا که نیازمند وجود یک قدرت خارجی و تحمیل امری غیر خودی بر یک فرهنگ است. حال اگر بخواهیم با گفتمان پسا سلطه به نقد روابط مرکز پیرامونی منطقه ای مانند لارستان بپردازیم متوجه می شویم که میل به بازتعریف روابط و نفی نگاه مرکز پیرامونی منطقی مشخص دارد. همان گونه که  اندیشه پست مدرن  اندیشه سلطه محور و انسان ابزار مدرنیته را نقد و حتی نفی می کند در درون یک قوم نیز نگاه مرکز پیرامونی می تواند نقد و نفی شود. نقد گفتمان سلطه در یک فضای درون قومی نه تنها اشکالی ندارد بلکه می تواند موجب اصلاح یک نگاه سنتی اشتباه و از بین رفتن برخی کلیشه های ذهنی بی مبنا شود. مثلا می توان در ذیل همین گفتمان به تحلیل علل دعوت تجار لاری از آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری  و وارد کردن عنصر معنویت در گفتمان قدرت در یکصد سال پیش پرداخت. حرکتی که قطعا برای تغییر گفتمان سلطه در جنوب بوده و بخشی از آن هم در تقابل با حاکمان سنتی فارس و حافظان منافع آنها در منطقه که خان ها بوده اند قرار داشته. هرچند  می توان به این نتیجه رسید که این حرکت خود می تواند گفتمان جدید سلطه را بازتولید کرده باشد. 
 
پس برای نقد یک گفتمان درون قومی نباید نظریه ای را که بر مبنای تقابل های فرا قومی استوار است گرته برداری کرد و برای رسیدن به نگاهی عدالت محورانه به جای نقد سلطه و سلطه گران، مکان وقوع سلطه را نقد کرد. اشکال این نوع نگاه این است ممکن است فراموش شود که سلطه گران  و سلطه پذیران درون قومی در طول تاریخ سلطه، بارها وضعیت خود را با هم عوض کرده باشند و هر کدام در مقطعی ابزار سلطه بر دیگری بوده باشند.
 
تاریخ سلطه را باید تحلیل  و نقد کرد. انکار بخشی از مولفه های فرهنگی از قبیل زبان یا تاریخ چیزی جز بازتولید گفتمان سلطه نیست.
 
 
- آدورنو، تئودور. ماکس هورکهایمر (1383). دیالکتیک روشنگری. ترجمه: مراد فرهادپور. امید مهرگان. تهران: گام نو.
 
- اسلامی، شهرام.کاظم امیری ( 1374). «نظریه‌ی زیباشناسی تئودور آدورنو». بوطیقای نو. 
 


ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.
کد امنیتی :

نظرات: