تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
گفتگو با برگزیدگان کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی ices—icrse
19 خرداد 1395   10:13:56 |  گفت و گو > 
گفتگو با برگزیدگان کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی ices—icrse

سمانه کاظمی لاری/عصر لارستان عمومی کردن پرسشگری و تقویت روحیه پژوهشی از مهمترین اقدامات، جهت ساختن جامعه علمی به شمار میآید.

از دریچه پژوهش می توان به فردایی علمی تر دست یافت که بهتر از امروز باشد و به جاست که راه رسیدن به آینده ای درخشان، در پرتو پژوهش را باز کنیم تا بتوانیم دست هایی هدایت گر را در دست های طالبش قرار دهیم و بر تو است ای معلم که گام های دانش آموزت را به سوی رشد و تکامل سوق دهی چه بسا دانش آموز پرسشگر امروز پژوهشگر فردا گردد و در کنار آن تعهد را نیز به وی بیاموز تا سعادتی جاوید به بار آورد. با خبر شدیم تعدادی از دانش آموزان لارستانی به نام های احسان اسماعیلی،رضا فیروزی، ابوالفضل بادسار، عبدالمجید برکند،محمد فخری،عمران علی زاده، فاضل ذوالنور، محمد عابدی، مهدی قاصدی و سعید کارگر که به تازگی در سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(ices) و کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی(icrse) استانبول-ترکیه دو مقاله  با عناوین   الگوریتم تکاملی در حوزه رفتاری هوش مصنوعی و آداب و رسوم ارتباطات الکترونیکی    شرکت کردند  به گفتگو بشینیم.
هر چند نتوانستیم همه نویسندگان این دو مقاله را دور هم جمع کنیم ولی توانستیم چند سوالی از 4 نفر از پژوهشگران برتر این دو مقاله بپرسیم
 
آقای ذوالنور به عنوان اولین سوال بفرمایید هوش مصنوعی چیست و کاربرد آن در چه علومی می باشد؟
هوش مصنوعی از مهمترین حوزه های پژوهشی در سال های اخیر می باشد که با الگوریتم های گوناگونی کار کرده و برنامه ریزی شده است و کاربرد آن در حوزه های رفتاری ربات ها و حتی مسائل مهندسی وپزشکی نیز اهمیت دارد و امروزه در دانشگاه ها به عنوان یک رشته شناخته می شود
 
آقای اسماعیلی به نظر شما تا چه حد ارتباطات الکترونیکی در جامعه کارایی دارد؟
ارتباطات الکترونیکی ، جامعه جدید را چنان از جوامع پیشین متمایز ساخته است که برخی عصر نو را عصر ارتباطات می خوانند . وسایل ارتباطی ، خود بر گردونه ارتباطی تأثیری شگرف بر جای می گذارند . این وسایل بر خلاف انتظار پدیدهای خنثی و کاتالیزور نیستند . خود نو پدید می آورد و بر تمامی ارکان جامعه مؤثرند . این وسایل در پیدای عادات تازه ، تکوین فرهنگی جهانی ، تغییر در رفتار و خلق و خوی انسانها و بالاخره ، کوچک شدن کرۀ زمین و همسایگی ملل دور دست ، سهمی شگرف بر عهده دارد .
 
آقای فیروزی به نظر شما تا چه اندازه کمک و یاری با پشتوانه اولیا برای رسیدن فرزندان در این مراحل مهم و اساسی است؟
همان طور که در امر سوادآموزی در مرحله ی اول خانواده ها نقش اساسی و مهم و زیادی دارند در بیشتر مراحل زندگی نیز در ابتدای هر مرحله کمک رسانی اولیا نقش مهم و اساسی دارند که این نقش با مرور زمان کمتر میشود و ما می توانیم هدف های خود را با دخالت کمتر اولیا انجام دهیم و در مراحل زندگی موفق باشیم.در مراحل ابتدایی نقش اولیا بسیار مهم و ضروری است.
 
آقای برکند هدف از این طرح پژوهشی با عنوان آداب و رسوم الکترونیکی یا همان آنلاین چه بوده؟
می توان گفت ادب آنلاین و آفلاین ندارد، البته یک سری آداب هم هست که تلفیق آداب آنلاین و آفلاین است. مثلا سر میز غذا مدام مشغول گوشی و تبلت نباشید. با آدم‌های واقعی پشت میز معاشرت کنید. یا مثلا در قطار یا اتوبوس که با موبایل حرف می‌زنید، مواظب اوج گرفتن صدایتان باشید. آدم‌های دوروبر شما گناه دارند. یا وقتی میهمانی می‌روید، اگر گوشی زنگ خورد برای جواب دادن از صاحبخانه عذرخواهی کنید. در جلسه یا سر میز غذا، گوشی را برعکس جوری که صفحه نمایشش رو به میز باشد بگذارید. اینطوری نوتیفیکیشن‌ها حواس شما و دیگران را پرت نمی‌کنند.مطمئنیم که خود شما هم لیستی از این آداب در ذهن دارید که طی گذشت زمان و کسب تجربه به دست آمده است. رعایت این آداب کار سختی نیست فقط کمی حوصله و هشیاری می‌خواهد. فقط این را به یاد داشته باشید که چه آنلاین و چه آفلاین، محترم و قابل اعتماد بودن در یک اجتماع همیشه خوب و دلپذیر است.
 
آقای بادسار بفرمایید آیا عموم از این ارتباطات راضی هستند؟
قطعا برای  دسترسی به ایده های جدید و نوآوری در دنیا نیاز به ارتباطات الکترونیکی است پس اگر این ارتباطات نبود، پیشرفت‌های جدید و نوآوری برایتان کاری دشوار خواهد بود.
 
چه شد که پا در این عرصه ی مهم نهادید؟
همیشه به این فکر بودم وقتی تحقیق می کنم بتوانم واقعا تفهیم شوم و دستاوری که جمع آوری کردم را به ثبت برسانم. داشتن استعداد و توانایی برای رسیدن به موفقیت لازم است اما نقش پشتکار و اراده و تلاش برای رسیدن به هدف و البته حمایت معلم و  خانواده بسیارمهم است. متاسفانه کمتر خانواده هایی هستند که از فرزندان خود در این فعالیت های علمی پژوهشی حمایت کنند.
 
به عنوان آخرین سوال می خواهم بدانم آیا شما واقعا صادقانه حاضر به یاری به آنهایی که قدمهای اول را طی می کنند هستید؟
من و دوستانم  همواره آمادگی آن را داریم تا به آن دسته از دوستانی که به کمک ما نیاز داشته باشند چه از نظر علمی چه از نظر اجرایی یاری برسانیم .لذا در این زمینه حاضر به کمک به دوستان هستیم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: