تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
حول حالنا الی احسن الحال
2 فروردين 1396   23:11:09 |  ویژه‌ها > سرمقاله
حول حالنا الی احسن الحال

لازمست بدانیم تحقق دعای یامقلب القلوب و درخواست احسن الحال.! نیز همچون سایر امور نیازمند الزامات و اقتضائاتی است که پس از رعایت و اعمال آنها محقق خواهد شد! 

هر چند قرار بود در 2 شماره گذشته بخش سوم از مقاله ی" شکیبایی دیپلماتیک...!!! " تقدیم مخاطبین ارجمند گردد. اما پاسداشت سالروز آیت الله موسوی لاری(ره)در شماره گذشته... واحسن الحال...در این شماره مرا بر آن داشت تابخش سوم شکیبایی دیپلماتیک...! را به ابتدای سال جدید موکول نمایم...با امید به آنکه سال نو موجب تغییراتی در فرایند دیپلماسی جهان برای برون رفت از معضل پیش آمده گردد...!
 
به هرحال روزهای زیادی تا آغاز سال 1396هجری خورشیدی باقی نمانده است...! و بواقع در آخرین ایام و ساعات سال جاری قرار داریم... موردی که دراین روزهای پایانی سال بیش از هر مطلب و موضوعی اذهان ما ایرانیان را بخود مشغول نموده است و برای همدیگر بعنوان نیکبختی و خوش یمنی بیشتر در آغاز بهار طبیعت آرزو مینماییم. دعای یامقلب القلوب و... و...حول حالناالی احسن الحال....! می باشد. که تحقق آنرا برای یکدیگر از درگاه خداوندمنان مسئلت می نماییم. درخواست برای نیکو شدن حالمان و استمداد جهت بهتر شدن حال خوش هموطنان مان در پرتوی الطاف الهی... که این اهتمام و اقدامی بسیار زیبا و در خور میباشد. اما از آنجاییکه تحقق امور بدست خداوند قادر متعال تابع شرایط وحکمت حکیمانه ی وی میباشد. لازمست بدانیم تحقق دعای یامقلب القلوب و درخواست احسن الحال.! نیز همچون سایر امور نیازمند الزامات و اقتضائاتی است که پس از رعایت و اعمال آنها محقق خواهد شد! در غیر اینصورت به گفته ای لسانی بسنده نموده ایم.
 
یکی از مهمترین الزامات تحقق این دعا تغییر در انفاس مان می باشد.(تغییرانفاسی!) که: حتی یغیروا مابانفسهم...! (مگر با تغییر در انفاس خود!) و این تغییر انفاس نیز چیزی نبوده و نیست مگر رعایت اوامر و نواهی خداوند...! که از یشگاه کریمانه اش درخواست حال نیکوی خود و دیگران داریم.
 
رعایت همانها که امروزه در علوم و امور اجتماعی از آنها با عنوان: بایدها و نبایدها....نام میبریم...! که در برابرخداوند و در امور دینی بهترین مصداق این باید و نبایدها! واتقوالله...است. اتقوالله...! که عبارت از پرهیزکاری و رعایت تقوی الهی است...! البته بصورت واقعی و حقیقی ! نه تنهاصوری و ظاهری...که اگرچنین نماییم مشمول: و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین...شده ایم.
 
بدین معنی که از صمیم قلب و عمق وجودمان...یتق الله را عملی نماییم... تا بجز استجابت دعای مان در حق دیگران... به بهره مندی خودمان از: یجعل له مخرجا و یرزق من حیث لایحتسب.! نیز بینجامد و برای رعایت این تقوی الهی (که موجب تغییر در انفاسمان خواهدگردید)معمولا دو جنبه از ابعاد آن مدنظراست. که عبارتند از: بعد شخصی و انفرادی و بعد اجتماعی آن!
 
بعد شخصی شامل احکام عبادی(که بعلت رعایت اختصار خودداری مینمایم) اما بعد اجتماعی آن شامل تاثیرات اجتماعی مان بر جامعه و سایرین...که به نظر می رسد در این ایام و ساعات پایانی منتهی به سال جدید. (که بهترین امور همراه با تغییر سال و جدید شدن طبیعت؛ نوشدن و تغییر وضعیت روحی روانی مردم از راه تامین زندگی شان خواهد بود) پرداختن به بعد اجتماعی آن میباشد.
 
اموری همچون انفاق؛ احسان اکرام؛ صله ارحام و از خود گذشتگی... و در یک کلام پرداختن به این مهم که شادی هایمان را در شبهای منتهی به سال جدید با هموطنان مان تقسیم نموده و بدین وسیله، امر خداوند را اجرا نماییم...! تا موفق به رعایت تقوی الهی و تغییر انفاس خود گردیده... و دعای احسن الحال مان... در مورد خود و دیگران محقق گردد... بنابراین با علم باینکه نیکی حتی به اندازه دانه ی خردلی در این گیتی پهناور نزد خداوندکریم پنهان نمانده و ضایع نخواهد شد! (ان الله لایضییع اجر المحسنین)
 
بیاییم شادی هایمان با یکدیگر تقسیم کنیم و خود را مشمول: لن تنالوا البر حتی تنفقوا مماتحبون... نماییم و بدانیم زدودن (اندوه دل نیازمندان و) زنگار غم ازچهره ی آنان بویژه در این روزها مصداق تحقق عینی یتق الله و عاملی جهت بهتر شدن حال همه ی مان خواهدشد. زیراکه: بنی آدم اعضای یک پیکرند
 
والعاقبه للمتقین

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: