تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
نقش تاثیر گذار آموزشگاه های آزاد علمی در توسعه آموزش
21 تير 1396   09:28:35 |  گفت و گو > 
نقش تاثیر گذار آموزشگاه های آزاد علمی در توسعه آموزش

وحید حاج سعیدی: بررسی عوامل مؤثر و تاثیر گذار بر پیشرفت و توسعه جوامع پیشرفته عصر حاضر نشان می دهد که آموزش و پرورش در این کشور ها بسیار توانمند و کارآمد است و ماحصل این کارآمدی، پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار در سطوح مختلف است. در حقیقت تبلور برنامه های آموزش و پرورش در تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر نمایان می شود که نقشی اساسی در ایجاد تحول در جامعه و خلق موقعیت های نوین و خلاقانه ایفا می کنند. در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آیند، نهادها و نظام های آموزش و پرورش نقشی جدی و اساسی دارند.

آموزش و پرورش رکن اساسی توسعه
بدون تردید در عصر حاضر که از آن به عصر جهانی شدن یاد می شود، بیسوادی و فقر آگاهی، انزوای جهانی در پی می آورد و انزوا یعنی پیمودن مسیر نابودی و نیستی که اگر در مقابله با آن کوتاهی کنیم اثرات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد خواهد شد. بنابراین برای رسیدن به آگاهی و سواد، تنها کسب معلومات و محفوظات کافی نیست و ضرورت توجه به بینش و ساختار آموزش و پرورش مدرن در بسیاری از کشورها کاملاً شناخته شده و تلاش در جهت بهبود و توسعه این رکن اساسی و انسان ساز به صورت جدی در دستور کار است. چرا که این نهاد تعیین کننده سرنوشت علمی و غیر علمی جوامع است و یگانه راه رسیدن به این هدف غایی، باور این ذهنیت است که دانایی توانایی است.
 
نقش آموزشگاه های علمی در توسعه آموزشی
با وجود اثرات انکار ناپذیر آموزش و پرورش در توسعه پایدار جامعه ، به دلایل گوناگون این مهم در کشور ما به صورت مطلوب حاصل نشده است و مشکلات عدیده نظام آموزشی کماکان لاینحل باقی مانده است. فلذا نیاز به ایجاد موسساتی با رویکرد آموزش تکمیلی احساس شد. به همین منظور برخی موسسات و نهاد ها در قالب مدارس غیر انتفاعی یا آموزشگاه های آزاد علمی با حمایت بخش خصوصی در صدد پر کردن خلاء موجود بر آمدند و سعی نمودند با ایجاد فضاهای استاندارد و به کار گیری از اساتید مجرب و برجسته ، زمینه رقابت در عرصه های مختلف علمی را فراهم کنند و شرایط را به گونه ای تغییر دهند که دانش آموزان از نظر یادگیری محتوی کمی و کیفی دروس کمبودی احساس نکنند.
 
سکینه بهزاد نظیف مدیر موسسه سپهر دانش یکی از مدیران موفق و توانمند کشور با بیش از سه دهه سابقه در امر آموزش و فعالیت در آموزشگاه های علمی، راهنمایی و هدایت دانش آموزان به مسیر درست و تلاش در جهت ایجاد انگیزه در رقابت های علمی مثل کنکور را از معیار ها و ویژگی های یک آموزشگاه علمی موفق می داند.
به منظور آشنایی بیشتر با رسالت آموزشگاه های علمی و ویژگی های یک آموزشگاه استاندارد و پویا گفتگوی کوتاهی با ایشان انجام داده ایم که حاوی نکات علمی و تخصصی در خصوص مقوله آموزش است.
 
الف) تعریف شما از موسسه آزاد علمی چیست؟
موسسات آزاد علمی را می توان حلقه مفقوده کیفیت و کمیت در مقوله آموزش نامید که به نوعی وظیفه و رسالت پر کردن خلاء های آموزشی موجود در سیستم فعلی آموزش و پرورش را بر عهده دارند.
 
الف) اهداف تان از تاسیس موسسه چه بوده است و این موسسه را کی تاسیس نمودید؟
هر چند دبیران دروس مختلف در مدارس در آموزش مطالب درسی نهایت تلاش و توان خود را به کارمی گیرند ولی باید بپذیریم قبولی در کنکور نیاز به مهارت و توانایی خاصی دارد و آموزش نکات کنکوری دارای ظرایف و ویژگی های منحصر به فردی است که این مدل تدریس به دلایل مختلف در مدارس عادی امکان پذیر نیست. حجم بالای مطالب درسی، تعداد زیاد دانش آموزان، هم سطح نبودن دانش آموزان از نظر علمی، کمبود وقت، تعطیلی های مکرر، وقوع حوادث ناخواسته، تغییرات مداوم سیستم های آموزشی و... باعث می شود دبیران محترم نتوانند در مدارس به تدریس اصول و قواعد مختص کنکور و جزئیات محتوی علمی دروس بپردازند. فلذا بر آن شدیم تا با تاسیس آموزشگاه علمی خلاء حاصل از موارد ذکر شده را جبران کنیم و به کمک اساتید مجرب زمینه توسعه آموزش تکمیلی و افزایش توان رقابت دانش آموزان را با سایر رقبا در آزمون های مختلف فراهم کنیم. بنابراین در حدود 20 سال با چند نفر از اساتید متعهد و با دانش، موسسه سپهر دانش را تاسیس کردیم و افتخار داریم که در موفقیت دانش آموزان این شهرستان و قبولی در رشته های معتبر دانشگاهی سهمی چشمگیر داشته ایم.
 
پ) تاکنون چه توفیقاتی کسب نموده اید و دانش آموزان شما چه رتبه هایی کسب کرده اند؟
اکثر دانش آموازن ما در طول این سال ها در دانشگاه های معتبر پذیرفته شده اند ولی در حدود 100 قبولی در رشته های معتبر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، برق و حقوق دانشگاه های دولتی داشته ایم که از افتخارات به یاد ماندنی موسسه است. تعدادی از این دانش آموزان در حال حاضر در اطراف این موسسه مطلب یا دفتر وکالت تاسیس کرده اند که به نوعی باعث دلگرمی ما و ایجاد انگیزه برای ادامه راهمی باشد.
 
ت) ویژگی های یک موسسه آزاد علمی موفق را چگونه ارزیابی می کنید؟
نظم و اجرای دقیق مقررات آموزشی، استفاده از اساتید مجرب و با سابقه و دارای اطلاعات به روز، استفاده از مشاوران با سابقه در زمینه های مختلف، توجه بهشیوه های صحیح مطالعه و تست زنی و استفاده بهینه از زمان، تنظیم بودجه بندی دروس، توجه به استعداد ها و ظرفیت علمی دانش آموزان، زیر نظر داشتن روحیات دانش آموزان و کاستن اضطراب و استرس در رابطه با آزمون هایی نظیر کنکور، ارتباط مستمر با والدین و ... را می توان از ویژگی های یک موسسه آزاد علمی موفق برشمرد.
 
ث) رابطه شما با آموزش و پرورش چگونه است؟
بدون تردید آموزشگاه های علمی را می توان بال های توانای آموزش و پرورش نامید و این آموزشگاه ها نقش مکمل و یاریگر را در توسعه فضای آموزشی کشور ایفا می کنند. آموزش و پرورش نیز در حد توان با این نهاد ها همکاری دارد ولی انتظار از مسئولین حمایت جدی تر و پر دامنه تر است. چرا که فعالیت موسسات و آموزشگاه های علمی در راستای اهداف آموزش و پرورش است و هر قدر نگاه به موسسات جدی تر و عمیق تر باشد و حمایت گسترده تر، خروجی و برون داد این موسسات که همانا تربیت دانش آموزانی مستعد و کوشا است، بیشتر خواهد بود.
 
سخن پایانی
آنچه که باعث شده ما در طول این سال ها همواره حرف های جدید برای گفتن داشته باشیم استفاده از مدرسان مجرب و توجه به کیفیت آموزشی بوده است. در واقع رمز موفقیت ما توجه به دو عامل تجربه و کیفیت است و در طول این سال ها هیچگاه منافع مادی را مد نظر قرار ندادیم . حمایت از دانش آموزان بی بضاعت با رعایت حفظ شان و جایگاه آنها نیز از دیگر رسالت های این آموزشگاه بوده است. در پایان ضمن قدردانی از همکاران پرتلاش و با انگیزه موسسه و والدینی که به ما اعتماد کردند، آرزوی موفقیت برای همه دانش آموزان ایران زمین دارم و امید وارم همه دانش آموزان مستعد به آرزوهای علمی و شخصی خود دست پیدا کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: