تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاهای فاقد کتابخانه لارستان
7 مرداد 1396   11:18:08 |  فرهنگ و هنر > کتاب و ادبیات
لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاهای فاقد کتابخانه لارستان

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاهای فاقد کتابخانه؛ گفت: نیروی انسانی دانا محور تحول و توسعه می باشد. 
 

به گزارش پایگاه خبری عصر لارستان و به نقل از روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه لارستان؛ جلیل حسنی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان با بیان اینکه محور حرکت، تحرک، توسعه و پیشرفت انسان بوده است اما هر انسانی خیر،افزود:انسانهایی که از علم و دانش برخوردار بوده اند و به درجه ای از دانایی رسیده اند توانسته اند در عرصه های مختلف تأثیرگذار باشند و این دانایی یقیناً بدون استفاده از کتاب حاصل نشده است.
 
وی كتاب و كتابخواني را منشاء دانايي و توسعه فرهنگ مطالعه را بسترساز توانايي هر اجتماعي دانست و افزود: دانایی به عنوان موتور محرک جامعه در پیشرفت و توسعه و محصول مطالعه عمیق بر فرهنگ کتابخوانی است.
 
فرماندار ویژه لارستان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی متعهد و دلسوز منشا تحولات است و در کل منشا تحول، توسعه و پیشرفت در جامعه محسوب می شود؛تصریح کرد: وقتی به توسعه، رشد ، پیشرفت ، تکنولوژی و اختراعات نگاه می کنیم که انسان محور آن بوده است و دانایی لازمة چنین انسانی است و وقتی به دانایی هم نگاه می کنیم باز به این نتیجه می رسیم که کتاب منشأ این دانایی است و این نشان می دهد که کتاب و مطالعه، محور و منشأ همه این تحولات بوده است.
 
وی افزود:یکی از مباحثی که امروز در بحث کتاب و کتابخوانی با مشکل مواجه هستیم این است که نسل جوان امروزی وارد یک عرصه و یک نوع تکنولوژی جدید شده است که بصورت دیجیتالی و از طریق ارتباطات فضای مجازی می خواهد به بسیاری از خواسته ها و داشته های خود برسد و از کتابخانه سنتی دیگر فاصله گرفته اند.که البته بایستی این جوانان و نوجوانان هدایت و مدیریت شوند.
 
حسنی اظهار داشت:ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نسل جوان امروزی بسیاری از اوقات فراغت خود را صرف فضای مجازی می کند، لذا ما باید در راستای کتاب و کتابخوانی نسل جوان تلاش بیشتر کنیم و بایستی به افراد آگاهی بدهیم،که در این خصوص برای بهترین و بدیهی ترین نسل جوان از هیچ کوششی دریغ نورزیم . وی به برگزاری مسابقات کتابخوانی از طریق ادارات فرهنگی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: این موضوع به جدّ توسط ادارات فرهنگی و مذهبی بخصوص در دانشگاه ها و مدارس شهرستان اجرا گردد.
 
فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه وقتی فضای مجازی در اختیار جوانان است هیچ دلیلی ندارد که ما آنها را منع کنیم؛ خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم این آگاهی بخشی در خصوص مطالعه کتاب در جامعه نهادینه و گسترده تر بشود، بایستی تکنولوژی را فراموش نکنیم. چرا که ما اگر می خواهیم نسل جوان را هدایت کنیم یکی از راهکارهای اساسی برای اخذ اطلاعات و کسب اطلاعات و علم و دانش روز همین فضای مجازی است که اگر ما از این فرصت استفاده بهینه و آنها را مدیریت و هدایت نماییم که مطالب خوب و مفیدی از فضای مجازی بگیرند، مطمئناً فردا در جامعه همین جوانان به مسائل هنجاری های اجتماعی ، اخلاقی ، اقتصادی و سیاسی می پردازند.
 
معاون استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاهای فاقد کتابخانه هم تاکید کرد و گفت: مسئولین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بایستی گام های موثری در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در تمامی روستاها صورت دهد تا شاهد نشست ها و جمع خوانی های مختلف در روستاهای شهرستان باشیم. وی در ادامه در خصوص استفاده درست از تابلو های سطح شهر هم گفت: هر ارگانی که دارای تابلو تبلیغاتی است بایستی جامعه را نسبت به کتاب و کتابخوانی آگاه سازد و می شود از این فضا هم خوب استفاده کرد.
 
حسنی تصریح کرد: کتابخانه های عمومی شهرستان در هفته های مختلفی که در طول سال تعریف می شود در طول این هفته ها به برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی بپردازد و مدیران و کارمندان و ارباب رجوع در طول هفته ای که بنام خودشان است به مطالعه کتاب مشغول سازد.
 
فرماندار ویژه لارستان به ایجاد زیر ساخت کتابخانه های سطح شهرستان هم تأکید و افزود: فرهنگ کتاب و کتابخوانی بایستی در یک شهرستان اعم از شهر و روستا نهادینه شود. همچنین اداره کتابخانه های عمومی بایستی در مراکز پر جمعیتی همچون مطب پزشکان، آرایشگاه ها ، ادارات و دیگر مراکز عمومی که مردم حضور بیشتری دارند کتابخانه ای کوچک را دایر نماید و یا در آن مکان ها کتاب گذاشته شود. پیش از این نیز محمد مهدی معتمدیان معاون مدیر کل و رئیس کتابخانه های عمومی لارستان هم گزارشی از عملکرد یکساله کتابخانه های عمومی شهرستان ارائه کرد.
 
گفتنی است در این جلسه همچنین مسعود راسخی معاون سیاسی فرماندار ویژه لارستان و اعضاء انجمن کتابخانه های عمومی لارستان نیز حضور داشتند و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارائه نمودند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: