تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
کابینه دوازدهم  و توقعات از رئیس آن
30 مرداد 1396   12:15:20 |  ویژه‌ها > سرمقاله
کابینه دوازدهم و توقعات از رئیس آن

لحظه به لحظه که به انتهای بسته شدن ترکیب کابینه دوازدهم می‌گذارد. بوضوح انتظارات و توقعات عمومی که نه...! بلکه خصوصی نیز از رئیس دولت آن محرز و مسلممی شود. هرچند در مطلب قبلی نیز نگارنده بطور مختصر به این موضوع اشاراتی داشت اما دراین مجال قصدبراینست که اختصاصا به تبیین آن پرداخته شود. 

اگرچه این موضوع،مورد جدیدی نبوده و در تاریخ وسابقه‌ ی دولت‌های قبلی و چینش کابینه های آنهانیز وجود داشته است و رسم و روال بر این بوده که بلافاصله پس از روز پیروزی رئیس‌جمهور منتخب مشاوره‌ها! مکاتبات و انواع لابی ها در خصوص ورود افراد  خاص به کابینه انجام میشده است. (تا جاییکه بسیاری معتقدند خیلی از این درخواست ها اساساً ازشروع ثبت نام داوطلبان آغاز می گردیده بنحوی که برخی از افراد و گروهها همکاری و همراهی خود وحمایت از کاندیداهای خاص رامشروط به بکارگیری افراد مورد نظر شان در کابینه می نموده اند و این همان مقوله ایست که با عنوان وام دار بودن رییس جمهور به افراد و گروه های ویژه نام برده می شود.)
 
اما نکته ی قابل تامل اینکه! اینموضوع بسان دیگرفشار های وارده بردولت تدبیرو امید...! دراین دوره نیز از حساسیت بیشتری برخوردار بوده است.
 
بخصوص که فضای ایجاد شده ی مجازی نیز برای دامن زدن و شدت بخشی کمی و کیفی مزید بر علت گردیده است. همانگونه که شاهدیم طی روزهای گذشته این موضوع ازتوقع وانتظار شروع وبه درخواست و... مبدل ودرمواردی حتی به انتشار لیستهای جعلی مورد دلخواه تداوم یافته است. هرچندبرخی ازاین انتظارات نیزفی نفسه،غیرمنطقی و دورازقاعده نیزنمیباشد.
از حوزه زنان...! تا بکارگیری جوانان (خداحافظی پدربزرگان! ) در کابینه. وانتظارات اقلیت‌های مذهبی و دینی تادرخواستهای گروه ‌ها و شخصیت‌های سیاسی و طیف‌های اجتماعی که هر کدام خود! را مهم‌ترین عامل پیروزی رئیس‌جمهور می ‌دانند.
 
همه در تلاشند تامجددا زحمات خود والبته همزمان انتظارات شان پس از پیروزی را به سمع دولت و دولتیان و بویژه بگوش رئیس‌جمهورمحترم برسانند.که البته به موازات هریک از آنها نیز نقدهای منصفانه و عالمانه و همچنین غرض ورزی ها و کینه توزی های دشمنانه نیز شروع گردیده است از جمله در حوزه بانوان که علی رغم شایستگی های موجود در بین این جمعیت کثیر.
 
جمعی:
الرجال قوامون علی النسا. را دلیل کافی برای رد بکارگیری زنان در مناصب اجرایی دانسته...!تا آنانیکه لطافت روحی و ظرافت فکری وذهنی بانوان را مانعی جهت انتصاب شان در سمت های کلان مدیریتی نام برده اند ودیگرانی که ضعفجسمانی آنانرا از جمله دلایل منفی برای درخواست این قشر عظیم جمعیتی  جهت مدیریت های ارشد کشوری ‌دانسته اند و در حوزه اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز که همه آنها به ویژه اهل سنت که با جمعیتی بالغ بر ۱۵ میلیون  (و حداقل6/5) میلیون رای دهنده حداکثر همراهی و هم دلی خود را کما فی السابق با نظام(عموما)و با دولت تدبیر و امید(خصوصا) و بویژه در حمایت از شخص جناب دکتر روحانی معمول نموده و در فضایی شاد و پرنشاط به پایصندوق های رای حاضر و برگ زرینی را در بعد امنیت ملی کشور همچون گذشته(بخصوص در مقابل شانتاژهای فعلی کشورهای منطقه) رقم زدند و اینک چشم انتظار برخورد متقابل دولت مورد درخواست و حمایتشان جهت بکارگیریشخصیت های قابل ولایق اهل سنت در کابینهمی باشند و پس از آن نیز گروه‌ها و طیف‌های سیاسی قدیم و جدید(باشناسنامه و بدون شناسنامه!) که هر یک چه در قالب گروه‌های خودجوش مردمی و چه در قالب گروه ‌های مدون  و متمرکز که با تشکیل جلسات مختلف و، منظم ومتعدد و با بکارگیری سخنرانان نویسندگان تحلیل‌گرانسیاسی اجتماعی و با همراهی وقفه ناپذیر رسانه های موجود خود! در پیروزی دولت تدبیر و امید نقش موثر ایفا نموده اند که آنان نیزدر انتظاربکار گیری نیروها و اعضای احزاب و گروه های خود در بدنه اجرایی دولتند! و مازاد بر این موارد نیز شخصیت‌ها و افراد خاص !  که با حمایت های معنوی و بخصوص مالی ! خود در ایام تبلیغات انتخاباتی و هزینه‌کرد وقت و اعتبار و سرمایه خود حداکثر تلاش را جهت پیروزی این دولت مبذول نموده اند و اینک بدنبال برداشت کاشته خود میباشند...! که البته این آخرین مورد از چندین دوره قبل در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز (خوشبختانه یا متاسفانه !) بعنوان اهرمی کارکردی و کاربردی در کشورمان (حتی تا شهرستانها)  معمول و مرسوم گردیده است.
 
علی ایحال بطور اجمال به تعدادی از مصادیق حامیان! دولت که (همچنان منتظرند دولت مورد نظرشان برآمده از انتظارات شان باشد!) معتقدند پس از پیروزی آنان را نادیده نگرفته و ازطیف و جناح و افراد مورد علاقه آنها در کابینه استفاده نمایند نام برده وهمانگونه که گفته شد علیرغم سزاواری واینکه حق شان نسبت به دیگران در چینش کابینه بیشتر و به نوعی از سایرین اولی ترند اما می‌توان نقدهایی نیز بر هر کدام از آنها وارد نمود. که قبل ازذکرآنهالازم است بسختی و دشواری کار رئیس جمهور محترم در این مقطع زمانی! اشاره نمود که چگونه رفتار!  وبه چه نحوی انتخاب وچیدمان کابینه نماید؟ تا انتظارات تمامی گروه‌ها افراد و شخصیت ها  برآورده  وسلیقه شان لحاظ  گردد...؟  آنهم با توجه به اینکه عامه ی مردم ایران از رئیس جمهور منتخب خود درخواست انتخاب کابینه ای لایق از هر نظر و توانمند(پرتلاش،پاکدست خوش سابقه غیر متظاهر! و متخصص) داشته و دارند موردی که بدون تعصب در کابینه یازدهم بطورکامل اجرانشده ! و شهروندان ایرانی بوعده های جناب دکتر روحانی برای تغییرات اساسی آن دردولت دوازدهم از ما هها پیش دلخوش نموده اند..! که متاسفانه تا این ساعت (و انتخاب حدود ۷۰ درصد از کابینه جدید نیز) تغییرات چندان اساسی درآن مشاهده نمیشود...! اما چه باید کرد...؟ برخی درخواستها منطقی و متعارف و برخی انتظارات و توقعات نیز نابجا و غیرمنطقی...! و از سویی معذوریتها والبته محدودیتهای جدی رییس جمهور محترم در این زمینه..! بنابراین اینجاست که برای استمرار این حرکت عقلانی مبتنی بر خرد و تعقل جمعی همه حامیان و همراهان این دولت باید بدانند که راهی را با هم شروع نموده اند. بر پایه تفکری بر مبنای اعتدال، عقلانیت و تدبیر و امید برای داشتن ایرانی با سلامت و صلابت و پنجره ای که گشوده اند بوسعت بزرگی و پاکی دلهایشان رو به جهان بمنظور نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی که دستیابی به این مهم بر همه خواستهای شخصی،گروهی و جناحی ارجحیت داشته و البته که محقق نیز نخواهد گردید!  مگر با گماردن کارگزارانی متفکر و لایق از هر حیث! که بدین لحاظ امروز نیز ضرورت داردبرای موفقیت این اندیشه والا وتثبیت و استمرار این مسیر ایجاد شده حتی الامکان از انتظارات خود چشم پوشی و همجون گذشته رئیس‌جمهور را در اینمقطع زمانی حساس برای برگزیدن شایسته ترین مدیران در جهت داشتن کابینه‌ ای مقتدر حمایت نمایند.
 
چرا که قوه محرکه ی کشور و عامل پیشبرد اهداف عالیه نظام در بعد خارجی و داخلی علیرغم وجود قوای دیگر ! قوه مجریه کشور میباشد که مسئول اجرای مصوبات قانونی سایر قوا بوده و در حقیقت چنانچه قوه مجریه کشور از حداکثر توانمندی جهت اجرای مطلوب امور برخوردار باشد سایر قوا و عموم دستگاه‌های (قانونگذاری،نظارت و...)
 
کشور در بخش‌های مختلف نیز ناچاربه همراهی با این موتور محرکه و نشانگر سلامت سیستم مدیریتی کشور بوده و بلعکس چنانچه دستگاه اجرایی در ضعف رخوت وسستی! بسربرد نیزبدون شک سایر دستگاهها و قوای کشور بی‌تأثیر از این ضعف کارکردی نبوده و درنهایت روز به روز بر مشکلاتکشور افزوده خواهد شد.
 
بنابر این از عموم همراهان حامیان و مساعدت کنندگان این دولت انتظار است در صورتی که همچنان بر عهد و میثاق خود با تفکر تدبیر و اندیشه امید پایبند می‌باشند رئیس جمهور محترم را در انتخاب و چینش کابینه مورد نظر آزاد گذاشته تا بهترین‌ها راروانه دستگاه اجرایی نماید.
 
نکته آخر اینکه: آقای رئیس جمهور نیز برای تداوم مسیر باز شده ی عقلانیت و استمرارتدبیروامیدلازم است حداکثر ملاحظات خود رابکار گرفته تاچنانچه امکان انتخاب افراد (ازگروههای نام برده را بطور صددرصدی) ندارند.
 
حداقل توانمندترین شخصیت ‌ها(متخصص ومجرب) را به مجلس معرفی تا لااقل کمترین توقع عمومی جامعه (که رفع مشکلات کشور است) به مرحله تحقق نزدیک گردد. بامیدآنروز
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: