تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
چرا آتشکده کاریان در پروژه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس قرار نگرفته است
10 مهر 1396   10:46:37 |  فرهنگ و هنر > میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
چرا آتشکده کاریان در پروژه میراث فرهنگی محور ساسانی فارس قرار نگرفته است

بنا بر خبر کسب شده از اداره میراث فرهنگی شهرستان لارستان,  اداره کل میراث فرهنگی استان فارس پروژه ای با عنوان "میراث فرهنگی محور ساسانی در فارس"  را تحت بررسی و اجرا دارد که قرار است به ثبت جهانی برسد و از تسهیلات مالی برای آثار زیرنظر یونسکو برخوردار گردد.

اما ظاهرا این طرح تنها مشمول بقایای شهر بیشاپور در شهرستان کازرون , کاخ فیروز آباد در شهرستان فیروزآباد وکاخ سروستان استان فارس می گردد و قرار است که علاوه بر ثبت جهانی این 3 اثر بازمانده از دوران باستان, از جانب یونسکو به منظور احیا و بازسازی و تبدیل به قطب جذب گردشگری این آثار,  میلیاردها تومان اعتبارمالی تخصیص یافته وهزینه شود!!؟
 
سوال این است که آیا محور میراث فرهنگی ساسانی موردنظر اداره کل میراث فرهنگی استان فارس بایدفقط  مشمول 3 اثر یادشده بشود؟! 
 
چرا یکی از 3 آتشکده بزرگ دوره ساسانیان در ایران و یکی از معروف ترین اثر تاریخی استان فارس بعد از تخت جمشید که آتشکده بزرگ آذرفرنبغ کاریان کهن است  در اجرای این طرح نادیده گرفته شده است؟! 
 
آیا این اثر معروف که در تمامی کتب تاریخی ایران و جهان و بوسیله مورخین به وضوح  از آن یادشده و یکی از مفاخر ممتاز وبی نظیر دوران باستان ایرانیان محسوب می گردداز نظر کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس دور مانده است؟! آیا آتشکده کاریان استحقاق مطالعه وارزیابی وبه حساب آمدن را نداشته است ؟! یا پیگیران سه اثر یادشده از نفوذکلام بیشتر و قدرت چانه زنی قوی تر برخوردار بوده اند؟! 
 
 
امید است با پیگیری مسئولان لارستان و در راس آنها نماینده لارستان خنج و گراش در مجلس که از قضا رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز هست, دلیل قرار نگرفتن هیچ یک از آثار باستانی لارستان در پروژه میراث فرهنگی موسوم به ((محورساسانی درفارس)) مشخص شود.
 
لازم به ذکر است که روستای باستانی کاریان پیش از این  از جانب سازمان  میراث فرهنگی کشور به عنوان روستای هدف گردشکری شناخته شده بود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: