تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
فرجام برجام
30 مهر 1396   08:51:07 |  ویژه‌ها > سرمقاله
فرجام برجام

تنها چند روز به ۱۵ اکتبر موعد تایید یا رد پایبندی ایران به مفاد برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا باقی نمانده است که در صورت عدم تایید این مورد توسط ترامپ؛ موضوع به کنگره آمریکا محول خواهد شد تا در صورت نظر مثبت نمایندگان کنگره طرح ضد برجامی موسوم به کاتسا...! که هدف آن باز گرداندن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد اجرایی گردد. موضوعی که از ابتدای روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا و حتی پیش از آن و در مناظرات انتخاباتی نیز کرارا توسط ترامپ مطرح و در شدید ترین موضع گیری؛ وی ایران را به پاره کردن برجام تهدید نمود.

برجام...! برنامه جامع اقدام مشترک ایران و6 قدرت برتر جهانی... توافقنامه ای بین المللی که توسط ایران و ۶کشور قدرتمندجهان برای راستی‌آزمایی از صنعت هسته ای صلح آمیز کشورمان و نظارت بر پرونده هسته ای ان  و همزمان لغوتحریم های موجود و اعطای امتیازاتی به جمهوری اسلامی منعقد و مورد موافقت طرفین قرار گرفت وجهت تایید نهایی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع گردید.قراردادی چند جانبه که مطابق توافق طرفین نظارت و تایید آن بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محول گردیده است.
برنامه هسته‌ای ایران...! کلافی سردرگم که موجب هزینه های میلیاردی برای کشورمان و ازطرفیبهانه ای جهت دولتهای قدرتمند جهان بمنظور فشار بر ایران گردیده است و این در حالیست که کشورمان بارها به عدم استفاده از تسلیحاتهسته ای اذعان و تنها انرژی صلح‌ آمیز آن را حق خود می‌داند و کشورهای مدعی نیز در ظاهر با داشتن برنامه صلح‌آمیز ایران مخالفت و ممانعتی ندارند تا جایی که در چندین مورد پایبندی ایران و عدم تخطی از مفاد آن توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است و پنج کشور بجز آمریکا  نیز گفته‌ها و گزارش‌های آژانس را تایید نموده اند.
 موضوعی که هرچه است مشکلات آن از بعد فنی مدتهاست مرتفع گردیده و با جمع آوری بسیاری از دستگاه های موجود در مراکزهسته ای و پر نمودن قلب راکتور با...! جای هیچ گونه ابهام وشبهه ای برای قدرت های جهانی باقی نگذاشته است و بنظر می رسد آنچه امروز موجب فشار مضاعف بر ایران گردیده ادامه سیاست‌های ۳۸ سال گذشته دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران آن کشور بخصوص آنانیکه مستقیم تحت تاثیر رژیم صهیونیستی قرار دارند  علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد.
لابی متنفذ ی که اینک با همدستی برخی دولت های منطقه در ضدیت با ایران به اوج خود رسیده است.
هرچند از ابتدای پیروزی انقلاب نیز همواره چنین فشارهایی به کشورمان اعمال گردیده و در برخی مقاطع نیز شدت آن به حدی بوده است که  وقوع جنگ درمنطقه را حتمیمی نموده است که هر بار با اعمال دیپلماسی یا پا در میانی معدود دولت‌های مرضی الطرفین...! سایه جنگ از منطقه رفع گردیده است اگرچه این موضوع همواره باعث تشدید نگرانی دولت های معاند جمهوری اسلامی از جمله رژیم صهیونیستی و بسیاری از جنگ طلبان در آمریکا که همواره در آرزوی تحمیل جنگی دیگربر ایران هستند بوده است.
دولت‌هایی که مترصد فرصتی بودند تاحقارت های تجمیع شده ۳۸ سال گذشته خود در مواجهه با جمهوری اسلامی را  ارضا و اقناع نموده و به هدف خود نایل آیند که با روی کار آمدن ترامپ این شخصیت نامتعادل.!  تقریبا خود را در آستانه تحقق آرزوی همیشگی شان درگیرنمودن ایران می بینند و در همین مدت کوتاه ریاست‌ جمهوری وی نیز حداکثر نفوذ و لابی خود را مستقیم و غیر مستقیم جهت فشار بر ایران بکار گرفته و آن را در کنفرانس امنیتی مونیخ...!
حضور در میان کشور های مسلمان به میزبانی عربستان و تهدیدهای جدی در نشست سالیانه سازمان ملل متحد نشان دادند. که خوشبختانه تاکنون موفق به کشاندن پای ایران به جنگی ناخواسته نگردیده اند و اینک نیز در ادامه سیاست ‌های قبلی خود طرح خروج از برجام. اما با هزینه ایران...! را در دستور کار خود قرار داده اند... تا برجام را به معضلی بزرگ برای کشورمان تبدیل نمایند.
بنابراین انتظار می رود دولتمردان کشورمان نیز همچون گذشته با درایت و به شکل مقتضی و البته منطقی؛متناسب با تصمیمات آمریکا در مورد برجام عمل نموده تا از ایجاد هزینه ‌های اضافی همچون جنگ برکشورمان جلوگیری نمایند.
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: