تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
قانون کار بخش سوم
13 آبان 1396   10:38:24 |  اقتصاد > 
قانون کار بخش سوم

پرسش: آیا اشخاصی که در زمان اجرای قانون کار سابق از شمول مقررات فانون کار خارج بوده اند با اجرای قانون کار جمهوری اسلامی ایران مشمول قانون کار خواهند بود؟
پاسخ: اشخاصی که تا تاریخ 1369/12/14 در شمول مقررات خاص استخدامی قرار داشته و لذا مشمول قانون کارنبوده اند؛ پس از اجرای فانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز کماکان از دایره شمول مقررات این قانون خارج خواهند بود. بدیهی است اشخاصی که با تجویز تبصره یک ماده 6قانون کار سابق از شمول تمام و یا قسمتی از مقرراتقانون کار منسوخ مستثنی گریده بودند مانند شرکتهای تعاونی روستائی و دفاتر مخابرات روستائی با لغو قانون مزبور مشمول کلیه مقررات قانون کار فعلی میباشند.
پرسش: کارکنان موسسه ای که تاکنون مشمول مقررات استخدامی خاص بوده اند اخیرا براساس قانون در شمول مقررات قانون کار قرارگرفته اند ؛ تکلیف سابقه کار آنها چه میشود؟
پاسخ: تعیین تکلیف سابقه کار کارکنان واحدی که با تبدیل وضعیت استخدامی مشمول قانون کار شناخته شده اند با مقرراتی خواهد بود که تبدیل وضعیت براساس آن صورت گرفته است.بدیهی است درصورت عدم پیش بینی موضوع؛ توافق طرفین در این زمینه ملاک عمل میباشد ولی در مقام اجرای قانون کار؛ سنوات خدمت افراد اصولا از زمانی که مشمول قانون کار شناخته شده اند مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.
پرسش: مشاهده میشود در برخی موارد اشخاص در کارگاههای متفاوتی اشتغال به کار دارند ؛ با توجه به اینکه در اغلب موارد این کارگاهها مشمول قانون کار میباشند، آیا برخورداری یک شخص در 2 یا چند کارگاه مختلف از مزایای قانون کار؛ قانونا اشکالی ندارد؟
پاسخ: در قانون کار و مقررات مرتبط به آن برای اشتغال به کار افراد در بیش از یک واحد کارگاهی ممنوعیتی پیش بینی نشده است و به این لحاظ این قبیل کارگران در هر واحد به اعتبار کار انجام شده تحت پوشش قانون مرقوم و مقررات تبعی قرار می گیرند و در هر کارگاه به نسبت ایام کارکرد و ساعات کار انجام شده از امتیازات متعلقه برخوردار می شوند و از لحاظ سازمان تامین اجتماعی نیز بیمه شدن کارگران در 2 یا چند واحد کارگاهی مشمول قانون کار بلااشکال میباشد.
منبع: کتاب پرسش و پاسخ روابط کار - نوشته محمد جواد الهیان
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: