تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
بانوی معلول لارستانی از رمز موفقیت خود می گوید
18 آذر 1396   09:25:58 |  گفت و گو > 
بانوی معلول لارستانی از رمز موفقیت خود می گوید

ریحانه دوست کامی/ عصر لارستان: در قانون حمايت از معلولان جاي خيلي از چيزها خالي است از نحوه نگاه جامعه به اين افراد گرفته تا ساماندهي معابر و وسايل حمل و نقل عمومي براي آنها. به مناسبت روز جهاني معلولان كه امسال مصادف با 12 آذرماه است به سراغ پروین معزی یکی از معلولین موفق لارستان رفتيم و با او به گفت و گو نشستیم.

1-خودتان را معرفی کنید؟ پروین معزی متولد 1360 از روستای دهکویه
2- در مورد زندگی خانوادگی و چگونگی معلولیت خود بگویید؟ خانواده 9 نفره دارای 4 برادر و 3 خواهر که همه ازدواج کرده اند و خودم با خانواده زندگی میکنم. از کودکی (6 ماهگی) دچار یک بیماری شدم که دکترها گفتند مننژیت بوده و به همین خاطر هم از ناحیه 2 پا ناتوان شدم و تا امروز ویلچرنشین هستم.
3-چند سال است که تحت حمایت بهزیستی هستید؟ کمک ها چگونه است؟
از سال 1374 تحت حمایت بهزیستی هستم. قبلا وسیله کمکی نداشتم و برای راه رفتن یا جابه جایی با مشکل روبرو بودم و با کمک مادرم جابه جامی شدم تا موقعی که تحت حمایت بهزیستی شدم و پس از آن وسایل کمکی در اختیارم قرار دادند و مستمری بگیر هستم.
4-تحصیلاتتان در چه مرحله ای است؟ تحصیلاتم را تا قبل از سال 1373 به دلیل نداشتن امکانات انجام ندادم. بعد از اینکه وسیله کمکی از بهزیستی در اختیارم قرار گرفت وارد نهضت سوادآموزی شدم. بعد از اینکه مقطع مقدماتی و تکمیلی، پایانی را گذراندم که در واقع چهارم نهضت می شود پایانی و بعد از آن گفتند مقطع پنجم هم برگزارمیکنیم که تا امروز برگزار نشده. 3الی 4 سال طول کشید که خودم تصمیم گرفتم که بصورت متفرقه تحصیلاتم را ادامه بدهم و دوره پنجم را بصورت خوآموز در منزل می خواندم و برای امتحانات به لار می آمدم. سالهای بعد هم همان طور 3سال راهنمایی بصورت متفرقه 3 تا ازکلاس ها را در روستا، کلاسهای تخصصی(ریاضی – زبان و عربی) مهم تر بودند بادانش آموزان مدرسه عادی به کلاس می رفتیم و امتحان میدادیم و در عرض یک سال هر 3 کلاس راهنمایی در لار گذراندم. سپس وارد دبیرستان بزرگسالان شدم ولی دبیرستان نمی توانستم بروم کلاس به همین خاطر در خانه میخواندم و کتابهای کمک آموزشی استفاده می کردم و یا معلم خصوصی می گرفتم تا اینکه دبیرستان را تمام کردم و دوره پیش دانشگاهی و رشته تجربی گرفتم که همان سال که رشته تجربی گرفتم در کنکور شرکت کردم و رتبه خوبی هم آوردم. ولی به خاطر اینکه شرایط جسمیم طوری بود که نمی توانستم رفت و آمد کنم و متاسفانه انتخاب رشته نکردم و تا مقطع دیپلم تجربی ماندم.
5-بهزیستی چه خدماتی به شما می دهد؟ بهزیستی وسایل کمکی در اختیارم قرار داده و یا اگر وقتی فاکتور دارو داشته باشم پرداختمیکنند.
6-علاقه ای به فعالیت های هنری داشتید؟ در دوران کودکی علاقه زیادی به هنر داشتم و کلاسهای مختلفی شرکت کردم بعد از اینکه درسم تمام شد کلاسهای: بافتنی، خطاطی، طراحی،گلیم بافی گذراندم سپس در دوره تابلو فرش فنی در حرفه ای شرکت کردم و امروز توانستم کارگاه قالی بافی (تابلو فرش) در منزل راه اندازی کنم و مشغول به کار بشوم. متاسفانه به دلیل بی اطلاعی شهروندان فروش کمی که دارم و تنها از طرفسی بی آر شهرستان کمک بلاعوض شدم و این کمک در کارگاه استفاده کردم بابت این کمک تشکر می کنم. چندی پیش در رابطه با آموزش قالی بافی پیشنهاد دادند که در لار کارگاهراه اندازی کنم ولی متاسفانه بخاطر مشکل حرکتی و رفت و آمد روستا تا شهر نتوانستم قبول کنم.
7- در مورد مشکلات (معلولین) در جامعه بفرمایید؟ مشکلات ما در جامعه بیشتر از همه نگاههای مردم است که ما را اذیت می کند مثلا ما را ناتوان فرض میکنند در صورتی که اگر نقصی در بدن ما است ولی خداوند توانایی های بیشتر از یک انسان سالم به ما داده و متاسفانه ما را باور ندارند. امیدوارم این نگاه تغییر میکند. مشکل بعدی مناسب سازی شهر که تقریبا همه ی معلولان به آن اشاره میکنند. مکانهای عمومی ویژه معلولین که  کمبود داریم.
8-چه انتظاری از مسئولین دارید؟ انتظاراتی که از مسئولین داریم اینکه بیشتر به فکر جامعه معلولین باشند مثلا بودجه هایی که در اختیار بهزیستی قرار می دهند بیشتر باشد. مسئولان بهزیستی با معلولان بیشتر در ارتباط باشند.
9- به غیر از فعالیتهای هنری در چه زمینه هایی فعالیت دارید؟
حدود 12 سال مربی قرآن هستم و در حال حاضر آموزش بافت تابلو فرش می دهم.
10- اگر در پایان سخنی دارید بفرمایید؟
حرف آخرم با معلولینی که شرابط من را دارند و می خواهم به آنها بگویم که هیچ وقت در زندگی ناامید نشوید و بیشتر با جامعه و با مشکلات جامعه روبرو بشوید. در پایان هم از مربی خوبم سرکار خانم کوهزادی که در زمینه فعالیتهای هنری کمکهای زیادی به من کردند و همچنین از مادرم تشکر میکنم.
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: