تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
قانون کار بخش نوزدهم
25 اسفند 1396   11:26:59 |  اقتصاد > 
قانون کار بخش نوزدهم

پرسش: پیش بینی دوره آزمایشی در قراردادههای کار مدت موقت و یا انجام کار معین چه صورتی پیدا می کند؟ آیا در قانون کار عنوان قرارداد کار آزمایشی نیز پیش بینی شده است؟
پاسخ: در قانون کار پیش بینی قرارداد کار آزمایشی نشده است آنچه در ماده 11 این قانون آمده در ارتباط با اختیار طرفین (کارگر و کارفرما) برای تعییندوره ای در ابتدای قرارداد بنام دوره آزمایشی کار است. به عبارت دیگر در صورت توافق کارگر و کارفرما بر پیش بینی دروه آزمایشی، دوره مزبور مقطعی از یک قرارداد کار خواهد بود نه قراردادی منفک از قرارداد کار و تبصره ماده یاد شده کهمی گوید مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود تاییدی بر این نظریه است. ضمنا با توجه به امکان قطع رابطه کار در خلال دوره آزمایشی و عدم امکان فسخ از سوی هیچ یک از طرفین در قراردادهای با مدت موقت و یا انجام کار معین،پیش بینی دوره آزمایشی در اینگونه قراردادها که مستلزم پیش بینی حق قسخ برای طرفین است در قراردادهای مزبور پذیرفته نشده است.
پرسش: آیا در قرارداد می توانند با توافق مزایایی کمتر از آنچه در قانون کار و مقررات تبعی پیش بینی شده در نظر بگیرند؟
پاسخ: در قرارداد کار رعایت حداقل های پیش بینی شده در قانون کار و مقررات تبعی الزامی است و کارگر و کارفرما حتی با توافق نمی توانند برای امتیازات و مزایای کمتر از قانون موافقت داشته و در قرارداد لحاظ نمایند. هرگونه توافق برخلاف مقررات قانون کار فاقد اعتبار بوده و در مراجع حل اختلاف نیز مورد پذیرش قرار نمی گیرد و این مراجع در هر حال حکم قانون را ملاک تصمیم گیری و صدور رای قرارمی دهند.
پرسش: آیا قرارداد کار ساعتی در زمره قراردادهای کار موضوع ماده 7 قانون کار محسوب می گردد یا خیر؟
پاسخ: قرارداد کار ساعتی با عنایت به تبصره یک ماده 35 و بند الف ماده 37 قانون کار از جمله قراردادهای موضوع ماده 7 این قانون می باشد. ضمن این که تعیین مزد و مزایای قانونی در تنظیم قرارداد با توافق طرفین می باشد. کارگرانی که به این ترتیب کارمی کنند باید به نسبت ساعات کار حداقل های قانونی در مورد آنان رعایت گردد. ضوابط و مزایای مربوط به مزد ساعتی، کارمزد ساعتی و کارمزد در آئین نامه مربوط به تبصره 2 ماده 35 قانون کار آمده است. بطور کلی کارگرانی که طبق قرارداد کار ساعتی به کار اشتغال دارند به نسبت ساعت کار از کلیه حقوق و مزایای قانون کار برخوردار می شوند.
منبع: کتاب پرسش و پاسخ روابط کار - نوشته محمد جواد الهیان
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: