تنظیمات
Print چاپ مطلب
بازدید کاروان میراث فرهنگی و گردشگری شهر خور از آثار تاریخی داراب
21 خرداد 1398   02:48:59 |  شهرستانها > لارستان

پنج شنبه ۱۶ خرداد ماه ۹۸ راس ساعت پنج صبح به همراه نود نفر از علاقه مندان که ۶۵ نفر آن را خواهران تشکیل می دادند، خور را به مقصد شهرستان تاریخی داراب ترک کردیم.

حدود ساعت ۹ بود که به اولین محل بازدید، یعنی مقبره دحیه کلبی انصاری (ره) رسیدیم.

طبق توضیحات آقای کشمیری به عنوان راهنمای این سفر که خود نیز اهل داراب هستن، دحیه کلبی یکی از صحابه رسول خدا (ص) و نیز برادر شیری ان حضرت بوده است.

لازم به ذکر است که طبق متون موثق تاریخی چون تاریخ طبری، تاریخ کامل و تاریخ حبیب السیر و... و همچنین سنگ قبر مکشوفه، این بقعه کاملا معتبر می باشد لذا نیازمند توجه بیشتر مسولان می باشد.

بعلت همجواری این مقبره با شهر باستانی دارابگرد، بازدیدی هم از این مکان داشتیم. طبق تابلو اثر، شهری هخامنشی با قدمت 2500 سال و منسوب به داراب شاه که بصورت دایره ای با خندقی عظیم ساخته شده است و همچنین اولین پایتخت حکومت ساسانیان محسوب میشده است.

پس از صرف صبحانه و بازدید از این مکان، آماده حرکت به سمت آتشکده آذرخش که در ابتدا برابر اطلاعات تابلو اثر، معبد مهر پرستان آریایی بوده است شدیم. این آتشکده که به مسجد سنگی نیز شهرت دارد، تماما در دل کوه ایجاد شده و یکی از آثار معماری عجیب و بسیار زیبا در داراب است که قدمت آن به پیش از دوران زرتشت می رسد و با ورود اسلام به ایران، این آتشکده به تدریج خاموش و به مسجد تبدیل شده است. این معبد بزرگترین بنای دستکند صخره ای جهان است.

در کنار آتشکده آذرخش از آسیاب سنگی که به طرز ماهرانه ای در دل کوه ایجاد شده بود بازدید به عمل آمد.

سپس به سمت روستای هدف گردشگری لایزنگان حرکت کردیم و پس از ورود ابتدا بازدیدی از غرفه های نمایشگاه گل و گلاب و بازدید از بافت سنتی روستا داشتیم.

سپس جهت صرف ناهار به روستای هدف گردشگری نوایگان رفتیم. این روستا با مردمانی سخاوتمند و نیک اندیش در حدود ۴۵ کیلومتری شرق شهر داراب قرار دارد که به جهت بافت پلکانی اش به ماسوله فارس معروف است.

آقای پورکریمی دهیار  روستا به اتفاق یکی از اهالی روستا بنام آقای فرخنده عضو شورای اسلامی ضمن پذیرایی و خوشامد گویی از گروه، ما را از سمت کوچه باغ های با صفای روستا به سمت مکانی بکر با آب و درخت فراوان راهنمایی کردند.

طبق گفته یکی از ساکنین این منطقه، این روستای ۱۷۰۰ نفری بر اساس بررسی های انجام شده، پر درآمد ترین روستای کشور بعلت درامد سرشار از محصولاتی چون گل محمدی، انجیر، گردو، بادام، مویز و... می باشد.

همچنین این روستای زیبا سال گذشته بعنوان روستای عاری از جرم کشور معرفی شده است.

پس از صرف ناهار با حضور دهیار و برخی اهالی مهمان نواز روستا در زیر چنار کهنسالی که سایه عظیم خود را بر زمین گسترانیده بودوبگفته یکی ازپیرمدهای مسن روستاقدمت این درخت به چندصدسال میرسد، استراحت نمودیم، سپس نماز جماعت را در مسجد جامع عتیق روستا که نام آن مسجد جابربن عبدالله انصاری بود به امامت حاج عبدالغنی قطبا اقامه کردیم، مسجدی قدیمی که کتیبه آن تاریخ 181 قمری را داشت. سپس روستا را به مقصد چشمه گلابی که آخرین محل بازدید ما در این سفر بود ترک کردیم.

چشمه گلابی یکی از جاذبه های گردشگری و زیبای داراب و شرق فارس می باشد.

وجه تسمیه گلابی، شفاف و زلال و شیرین بودن آب این چشمه است که به گلاب تشبیه شده است.

هرچند در این سفر بازدید از دشت گل محمدی نیز برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل نامساعد بودن مسیر و خطرات احتمالی ناشی از آن و همراه داشتن افراد خردسال و همچنین نظر اکثریت افراد شرکت کننده، بازدید از دشت گل حذف گردید و به جای آن بازدید از دو مکان روستای تاریخی نوایگان و چشمه گلابی صورت گرفت.

پس از ساعتی استراحت در کنار چشمه گلابی، داراب و آثار تاریخی اش را وداع گفتیم و حدود ساعت ۱۲ شب به شهر خور بازگشتیم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.