تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
قلعه اژدها پیکر لار ثبت جهانی می شود؟
8 ارديبهشت 1395   14:30:38 |  فرهنگ و هنر > میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
قلعه اژدها پیکر لار ثبت جهانی می شود؟

باهمكاری وهمدلی ارگان های شهرستان لارستان ثبت جهانی قلعه اژدها پیکر اجرایی می شود. 
 
 

به گزارش عصر لارستان و به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس: باتوجه به بازدید كارشناسان فنی میراث فرهنگی كشور از این قلعه تاریخی و پتانسیل آن پیشنهاد تهیه پرونده ثبت جهانی آن را در دستور كار قرار دادند كه این امرباهمكاری وهمدلی ارگان های شهرستان مانند شهرداری، بافت تاریخی وشورای شهر، فرمانداری ویژه لارستان ونماینده مجلس اجرایی می شود.
 
بنابراین گزارش جهت تهیه پرونده اولیه دو نفراز مهندسان بومی شهرستان پیگیر تكمیل فرم های مورد نظرهستند كه شامل تهیه نقشه و پلان وضعیت موجود است.
 
 
این اداره از معماران ، مرمت گران ، مهندسان عمران وشهرسازی دعوت بعمل آورده تا در تهیه پرونده اولیه همكاری كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان و یا به شماره 52339660 تماس بگیرند.
 
قلعهٔ اژدهاپیكر در شهرستان لارستان بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر است بین این تپه و تپه‌ای كه «قلعهٔ نارین» بر روی آن ساخته شده، دره ای تنگ وجود دارد كه مسیر رودخانهٔ خشكی (رودخانه فصلی) به نام رودخانه وروند است.
 
 
آثار ساختمان سد مسقف بین دو تپه نیز تا به امروز اندكی باقی است.قدمت آثار و بقایای آن به دوره ساسانی می‌ رسد .استحكامات و تأسیسات داخلی آن چنان محكم و استوار بوده‌است كه در قدیم آن را طلسم كیانی می‌نامیده‌اند.
 
برفراز این كوه چاهی از دل سنگ تراشیده شده كه به دولاب مشهور است و در باره آن داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری گفته می‌شود.
قلعه اژدها پیكر یكی از قلاع قدیمی لار است و چون به شكل اژدهاست به این نام معروف شده است.
 
در بالای آن كوه آثار عمارات قدیم از قبیل سرداب و مسجد و حمام و مقبره و چاه و دولاب و آب انبار موجود است و آثار برج و بارو و قلعه و حصار آن هم هنوز ظاهر است. با توجه به یافته‌های موجود، قدمت قلعه اژدها پیكر به دوره پیش از اسلام می‌رسد و تا یك قرن پیش این قلعه مسكونی بوده است. این قلعه از سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی تشكیل شده است. به جز قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه، بقیه قسمت‌های قلعه ویران شده است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: