تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
«عطاالله جنگوک» و تحول در موسیقی نواحیِ ایران
5 ارديبهشت 1400   21:43:16 |  فرهنگ و هنر > موسیقی، تئاتر و هنر های تجسمی
«عطاالله جنگوک» و تحول در موسیقی نواحیِ ایران

به مناسبت اول اردیبهشت، سالروز درگذشت استاد «عطا‌الله جنگوک» از چهره‌های ملی اهل لارستان و آهنگساز و نوازنده‌ی نامی موسیقی سنتی کشور، رسانه «دیدار» درباره این استاد موسیقی کلیپی با توضحات کامل «هادی ماندگاریان» تهیه و منتشر کرده است.

ماندگاریان دربخشی از توضیحات خود می‌گوید:
 
استاد عطاالله جنگوک در سال ۱۳۲۷ در شهر لار به دنیا آمد.
 
همین‌طور که خیلی از ما می‌دانیم ایشان دبیر آموزش و پرورش بودند. زمانیکه در لامرد خدمت می‌کردند با شنیدن صدای تار استاد عذاری از رادیو، به سبک ایشان و مکتب تبریز علاقه مند می‌شوند.
 
محمدحسن عذاری از نخستین اساتید وی بود و از اساتید دیگر ایشان، استاد هرمزی بودند.وی شاید از معدود افرادی باشند که در زمینه موسیقیِ نواحی علاوه بر موسیقی فارس و لارستان که زادگاهشان بوده است، در موسیقی نواحی دیگر هم به خوبی وارد شدند.
 
 بعد از آلبوم «پر ستاره» که در فضای موسیقی فارس کار کردند به موسیقی بختیاری وارد شدند و کاست «مال کنون» را همراه با استاد مسعود بختیاری تولید کردند.
 
به عقیده بعضی از کارشناسان موسیقی، آلبوم «مال کنون» از موفق‌ترین آثار موسیقی محلی در ایران است. این آلبوم تا اوایل دهه هشتاد بیش از یک میلیون بار منتشر شد؛ و همچنان در بین بختیاری‌ها و سایر هم‌وطنان لُر زبان از محبوبیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
 
همچنین در زمینه موسیقی قشقایی تلاش بسیاری کردند. برای شناخت بیشتر این موسیقی همراه با افراد این ایل در کوچ آنها حضور داشتند تا از نزدیک با زوایای مختلف این موسیقی آشنا شوند.
 
به‌جز موسیقی محلی، آلبوم‌های دیگری هم دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از آلبوم «چشم به راه» که با استاد شهرام ناظری کار کردند، «همسایه» که باعلیرضا افتخاری کار شد و آلبوم «نوای بی نهفت» هم که تکنوازی ساز است.
 
از ویژگی‌های هنر ایشان این بود که موسیقی خود را هرگز درگیر سرعت نکرد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: