تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
ثبت ملی 10 اثر معنوی فارس/ 3 اثر از لارستان است
11 آذر 1395   20:10:29 |  فرهنگ و هنر > میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
ثبت ملی 10 اثر معنوی فارس/ 3 اثر از لارستان است

10 اثر معنوی استان فارس ثبت ملی شد که از آنها سه اثر متعلق به لارستان است.
 

به گزارش پایگاه خبری عصر لارستان و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: آثار عروسک مینا، عروسک جی جی بی جی، مراسم چهارشنبه سوری قنات سعدی(حوض ماهی سعدی)، مراسم کلاه کنی شهر لطیفی، مهارت تهیه مهیاوه در لار، مراسم پرچم سرخ حسینی فورگ، شام غریبان نوبندگان، خاتم سازی، دستمال بازی عشایری و مراسم شب برات لاری ها در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.
 
مصیب امیری افزود: ثبت این رسوم در فهرست ملی علاوه بر ماندگاری و کاهش خطر منسوخ شدن آنها ،فرصتی برای معرفی آثار در ابعاد ملی و بین المللی فراهم می کند.
 
وی همچنین به رسوم قدیمی و کهن فارس با قدمت بیش از هزار سال اشاره کرد و گفت: برخی از رسوم چون تعویض پرچم سرخ حسینی و مراسم چهارشنبه سوری در قنات سعدی به رغم قدمت دیرینه ای که دارد منسوخ نشده و با شور و هیجان خاصی برگزارمی شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تاکنون 37 اثر و آداب و رسوم استانی در فهرست ملی به ثبت رسیده که به محض تکمیل پرونده، بر تعداد رتبه های ملی فارس اضافه می شود.
 
به گفته امیری، پرونده 50 میراث معنوی فارس برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده شده است و  کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس در حال آماده سازی 15 پرونده دیگر هستند.
 
تاکنون فالوده شیرازی، جوک کاری، مراسم سینه زنی قطاری، منبت، دست بافته های فارس، پوشاک عشایری، مراسم عزاداری امام حسین (ع) در شهرستان های مختلف فارس در فهرست ملی میراث ناملموس جای گرفته است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: