تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
میهمانان آیین مهر در اردوی بهشت
4 ارديبهشت 1395   15:39:17 |  فرهنگ و هنر > میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
میهمانان آیین مهر در اردوی بهشت

منیره جهانبین: پایگاه خبری عصر لارستان/ میهمان، آئین مهر شده ایم .... به بهانه ی سی وسومین تور لارستان گردی 

"محلچه وفیشور" خنکای نسیم اول صبح،درختهای سر به فلک کشیده ،فواره های رقصان ،حوض نیلگون و آوای بهار همگی دست به دست هم داده اند و فضا را چه روحبخش کرده اند برای اهالی لارستان کهن.
 
سی وسومین تور لارستان گردی در حالی برگزار می شودکه اردیبهشت زیبا از راه رسیده و باخود شور وعشق را زمزمه می کند،بار دیگر قرارمان را برآشنایی ها گذاشته ایم واین بار ندای محبت از"محلچه"دیار تاریخی وفرهنگی لارستان گوش جان را نوازش می دهد.دعوت نامه ی عشق را مهر سپاس می زنیم و پای در راه می گذاریم . کاروان کوچک ما دست در دست نسیم به راه می افتد،سرشار ازاندیشه ی دیدار،دیدار با بزرگ مردان و زنان دیار خوب لارستان که همواره صفا وصمیمیت رادر طبق اخلاص به ما ارزانی داشته اند.
 
پای در رکاب دوستی نهاده ایم ومنزلها را چنان باد یکی یکی در می نوردیم تا به محلچه برسیم وتنگ درآغوش گیریم سخاوت را.
 
میزبان خوش قریحه ی ما"حاج احمدآقانعمتی "وخانواده محترمشان هستند.روستای کوچک با مردمانی دریا دل،دلهایی به وسعت آسمان......
 
"خاندان نعمتی"هم در نوع خودپیشینه ی تاریخی در خور توحهی دارند، این خاندان که از قدیم الایام تابه حال از معتمدین محل بوده اند.جد پدری آقای نعمتی "رئیس حسینعلی "می باشدکه کدخدای زمان خود بوده وتیراندازی قابل، به گفته ی اهالی محل کسی را یارای سبقت گرفتن از او نبوده ودر حسن رفتار با عامه ی مردم زبانزد عام وخاص.
 
"رئیس حسینعلی "دو همسراختیار کرده یکی از آنها خاندان منصوری ودیگری خاندان محمودی که هردو از اهالی ارد می باشند.ویکی از بررگ مردان خطه ارد به نام "مرحوم عزیز غنی "برادر همسر ایشان بوده است.
 
گفتنی است "حاج احمد نعمتی "فرزند "رئیس نعمت الله" می باشد، که بادختر یکی از معتمدین فیشور"محمدیوسف سلیمانی"کدخدای فیشور در زمان پهلوی دوم ازدواج کرده است.
 
و اینک "چهارطاقی محلچه"بنای زیبایی که عظمتش یادآور عزت وبزرگی مردمان این سرزمین است هرچندکه از جور روزگار در امان نمانده وهم اکنون نیازمند توجه،همت وطبع بلند انسانهایی است که بزرگی شان را به تاریخشان پیوند می زنند.
 
"چهارطاقی محلچه"آتشکده ای بین راهی در مسیرجاده کاروانی دوره ساسانی است جاده شاهی از آذرفرنبغ که مادر آتشکده ها است وآتشگاه مقدس شاهان،بخردان،دیوانسالاران وموبدان می باشد.این جاده به دوقسمت تقسیم می شده یکی ازآنها ازطریق دیگ اشکن به شارستان حمامی وسپس به ماندستان ونهایت به خنج می رسیده و راه دیگر به تخته هود و کوره و فیشور و محلچه متصل شده است ودر نهایت این دوجاده به بندر سیراف ختم می شده است.
 
آتشکده ی محلچه به دلیل وجود آبادی در منطقه از جمله آتشکده ای مورد اعتنا بوده است.(مهندس منوچهر عابدی راد) وصف همت مردمان نیک این دیار زمانی کامل می شود که از "مجموعه ورزشی شادروان مرتضی سلحشور"که به غیرت ومناعت طبع اندیشمندان این دیار ساخته شده بازدید می کنیم.ودرود ی می فرستیم برخردمندان این دیار،به بلندای تاریخ.
 
گویا قراراست سفرنامه مان را با نام "محلچه وفیشور"برلوح جان ثبت کنیم،دیدار از"قلعه قادری وقلعه ی قلات" فیشور خود دلیل بر این مدعاست وحضور ،"عبدالعزیز نصریانی"، از روحانیون بنام منطقه مهری می شود بر پای سند دل،باشد که قدر دان همت وبزرگی ایشان باشیم.
 
بازدید از "خانه فرهنگ" فیشورکه انصافا نشان از خرد و اندیشه ی اهالی این دیار دارد، دور نمای ذهن ما را از بزرگی این مردمان کامل می کند،همه ی ما به وجد آمده ایم ،دیدن کتابخانه ای که بنایش را ذوق واشتیاق نهاده وکتب تارخی که یک به یک خودنمایی می کند وهریک از دوستان ما لب به تحسین گشوده ا ند، بی اغراق بگویم مایه ی مباهات ماست همجواری با چنین مردمانی آزاد اندیش و فرهیخته ای
 
به راستی در خور وشان این بزرگ مردمان است هزاران درود. واینک می اندیشم که نام لارستان بزرگ زمانی مانند انگشتری زیبا خودنمایی می کند که خردمندان واندیشمندان وبزرگانش را از اقصی نقاط لارستان دریابدچراکه فرهنگ غنی لارستان در گوشه گوشه ی این دیار پهناور همانند گوهری است در صدف جان.
 
به احترام تمام مردمان غیرتمند "محلچه وفیشور" کلاه از سر بر می داریم ،باشد که نام و یاد مردمان آسمانی ما همواره بر تارک اذهان بدرخشد. سی وسومین تور لارستان گردی،جمعه 3 اردیبهشت ماه 95، ، باتشکر وسپاس ازهمه ی سرورانی که مارا همراهی کردند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: