تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
کلاسهای آمادگی برای زایمان و زایمان فیزیولوژیک
20 آذر 1395   17:25:21 |  اجتماعی > 
کلاسهای آمادگی برای زایمان و زایمان فیزیولوژیک

در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا، امروز اعتقاد بر این است که از میزان مداخلات پزشکی در حین بارداری و زایمان کاسته شود. بارداری و زایمان یک فرایند طبیعی است. ولی با توجه به تغییراتی که در ساختار جسمی و روانی مادر رخ می دهد باید تخت حمایت قرار گیرد، اگر مادر حمایت نشود، این تغییرات می تواند اثر نامطلوب بر روی مادر و جنین بگذارد.
ایجاد کلاس های آمادگی دوران بارداری به روش های متفاوت می تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد. بنابرین مراقبت های دوران بارداری به انجام آزمایش، معاینه و سونوگرافی ختم نمی شود.
هدف این کلاسها بی درد کردن زایمان نیست، زیرا طبیعت زایمان درد است، بلکه به مادر کمک می کند تا بارداری سالم تر و با عارضه کمتری داشته باشد، بتواند در زایمان دردهایش را از طریق تنفسی و تن آرامی به طور ارادی کنترل کند. ذهنیت درست از زایمان ایجاد کند، نگرانی های مادر در بارداری را کاهش می دهد و در مهمترین تجربه اش نقش فعال داشته باشد.
جلسات مشاوره آمادگی زایمان شامل جلسات گروهی یا فردی با هدف مشاوره و آموزش زنان باردار و همسرانشان درباره زایمان و تولد، مراقبت های بارداری، تغذیه و ورزش در دوره بارداری و شیردهی، نحوه صحیح شیردهی، و سایر مراقبت های بعد از زایمان می باشد. مادران باردار از هفته 20 بارداری در 8 جلسه کلاس های مشاوره و آمادگی برای زایمان شرکت می کنند. این جلسات به مدت 90 دقیقه در هر جلسه با حضور حداکثر 10 نفر از مادران باردار برگزار می گردد.
یکی از مهم ترین نکات قوت این مشاوره ها تعامل گروهی است که زنان فرصتی برای در میان گذاشتن ترس ها، تمایلات و آرزوهایشان در مورد حاملگی و تولد پیدا می کنند.
افزایش آگاهی و آمادگی در دوران بارداری این امکان را به مادر می دهد که این مرحله از زندگی را با عوارض کمتر و خوشایندتر طی نماید.
هدف کلی:
آمادگی مادران برای زایمان طبیعی با استفاده از روش های کاهش درد.
اهداف اختصاصی:
1 - آموزش مراقبت های دوران بارداری ( تغذیه، بهداشت فردی، بهداشت روانی،علائم خطر دوران بارداری) و مراقبت های پس از زایمان
2 - آموزش روش های کاهش درد ( داروئی و غیر داروئی)
3 - اصلاح وضعیت جسمانی مادر در طول بارداری و زایمان
4 - آموزش تکنیک تنفسی کاهش درد زایمان به مادر و همراه
5 - آموزش به همراه دو مورد مراقبت های روانی مادر در طول بارداری و زایمان
6 - آموزش مراقبت از نوزاد به مادر و همراه
7 - آموزش همسر در حمایت های روانی از مادر و آمادگی برای زایمان
فواید کلاس آمادگی برای زایمان:
1 - کلاس های آمادگی برای زایمان کامل کننده مراقبت های معمول دوران بارداری است.
2 - کلاسهای آمادگی برای زایمان سبب افزایش اعتماد به نفس در مادر و آگاهی از توانایی های بدن خویش می شود.
3 - کلاسهای آمادگی برای زایمان سبب کاهش ترس و اضطراب و کسب آرامش هر چه بیشتر مادر و ارتباط عاطفی و روحی موثر با جنین و متعاقبا تضمین سلامت روانی نوزاد در آینده خواهد شد.
4 - کلاس آمادگی برای زایمان به پذیرش آسان تر نقش مادری و توانمندی هر چه بیشتر والدین در امر مراقبت از نوزاد کمک می کند.
5 - کلاس های آمادگی زایمان سبب کاهش اختلالات شایع و نگران کننده در طی بارداری و بعد از آن به دلیل تعلیم تکنیک های اصطلاح وضعیت و ورزش ها خواهد شد.
6 - زنان باردار با شرکت در کلاس های آمادگی زایمان و مشاهده فیلم های آموزشی به آگاهی کامل از مسائل مربوطه این دوران و فرایند زایمان خواهند رسید و برای آنها تصمیم گیری قاطعانه جهت داشتن زایمان سزارین یا طبیعی میسر خواهد شد.
 شرایط ثبت نام در کلاس های آمادگی زایمان بیمارستان های تابعه لارستان
کلاس های آمادگی زایمان از هفته بیستم بارداری شروع می شود و شامل 8 جلسه آموزشی است، که محتوای آموزشی توسط ماماهایی که دوره 60 ساعته آموزش زایمان فیزیولوژیک را گذرانده اند ، تدریس می گردد. کلیه کلاس ها رایگان می باشد. و همسران نیز می توانند در طی دوره آموزشی حداقل یک واحد اکثراً دو جلسه آموزشی در کلاسها شرکت کنند و آموزش پدران را دریافت کنند.
تمامی مادران باردار، صرف نظر از سن و سواد می توانند در کلاس ها شرکت کنند. مشروط بر اینکه مراقبت های باردار را انجام دهند و ممنوعیتی از نظر متخصص زنان و ماما برای حضور در کلاس نداشته باشند.
در جلسات علاوه بر مادر حضور همراه ضروری است. همراه خانمی است که مادر انتخاب می کند تا در هنگام زایمان در کنار وی باشد. همراه باید یک فرد ثابت باشد و در کلاس های دوران بارداری شرکت کند تا بتواند گواهی آن را اخذ نماید. همراه باید راز دار، امین و ترجیحا با سواد باشد. و مادر با وی احساس امنیت کند.
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: