تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
مادران آنلاین، کودکان مجازی بخش دوم
16 دي 1395   13:06:29 |  دانش و فناوری > 
مادران آنلاین، کودکان مجازی بخش دوم

لیلا وصالی: اگر که حرکتی انجام می شود برای عامه ی مردم ما ها را باید حساس بکند که چرا؟چرا دارد این سرمایه گذاری روی سطح وسیع جامعه انجام می شود کمی که نزدیک تر می آییم یعنی ما نمی توانیم ماهیت را از فضا جدا کنیم.

این پیامد های تغیر این سبک زندگی و تغیر جهان است که پیامد هایی را ایجاد می کند ،مسئله اینجاست که ما نمی خواهیم رسانه هراسی ایجاد بکنیم یعنی بگوییم لزوما این ها چون سرور هاشان در خارج از کشور هستند آن ها دارند برنامه ریزی می کنند که می کنند حتما بگوییم برنامه ریزی شان این است که در جامعه ی ما تغیر ایجاد کنند شما وقتی فلبداهه این حرف را میزنید ممکن است خیلی ها به شما خورده بگیرند که شما نگاهتان نگاهی منفی است و دنیا دارد سمت پیشرفت میرود ولی من سوالم آنجاست چرا پس این فضا ها در کشور های دیگر این قدر کنترل شده  است در کشور آمریکا رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند که من اجازه نمی دهم که پسرم که در سن نو جوانی است وارد فضای مجازی شود چرا آن فردی که نفر اول سازنده ی این فلان اپلیکیشن هست خودش اعلام می کند که پسر من در سن نو جوانی است اجازه ندارد که از این چیزی که من ساختم استفاده کند مردم ما نمی‌توان خورده گرفت که چرا این گونه هستند چرا که مردم ما شگفت زده هستند این بحث بحث خیلی گسترده ای است و ما از چند منظر میتوانیم به ان نگاه کنیم اگر از منظر ماهیت رسانه ها بخواهیم نگاه کنیم یک بحث عمیق مرتبط با خودش دارد و بعد بحث فومی مطرح میشود این که رسانه ها دارند جوری می چینند زمینه را که ما می رسیم به این عادت و اعتیاد وقتی من به عنوان مثال روی موبایلمان این چند اپلیکیشن را نصب داریم تلگرام ،واتس اپ ،تماشاگران، یکی یکی شروع میکنیم و از اول چک کردن به آخرین اپلیکیشن که میرسیم باز هم می گوییم نکند در اولی اتفاقی افتاده که من از آن بی خبر باشم و جالب این که این اتفاق در خود تلگرام می افتد دقیقا نکته ای راجع به مادران ما داریم صحبت می کنیم برخی از کودکان هم واقعا حالت انزجار پیدا میکنند برای این که دائم جلو می آید و این نیاز نیاز بازی و ... می باشد
واقعا از این جهت خطرناک است ،از این جهت که ما باید آن نگاه منفی را کنار گذاشته و لزوما نباید بگوییم که سازنده غرضی نداشته ما خوب قطعا هر وقت که یک اپلیکیشن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شود خوب ما حساس میشویم  .
کودک احتیاج به رسیدگی دارد و هر لحظه از جهت تغذیه می خواهیم بگوییم که قبل از این که بفهمیم رسانه ها چه کار بردی دارند خودمان چه هدفی در زندگی داریم آیا رسانه ها قادر اند همه ی نیاز های ما را در زندگی تامین کنند؟ایا قرار است ما 60،70،80،90،100 سال زندگی کنیم؟و چه چیزی از زندگی دریافت کنیم؟و چه چیزی از زیبایی های زندگی را ببینیم چه چیزی به کودکان ببخشیم؟و چه چیزی به نسل آینده مان ببخشیم؟ شناخت رسانه خیلی اهمیت دارد یک موقعی است که یکی از تصوراتی که نسبت فضای مجازی وجود دارد این است که در فضا دارد یادگیری اتفاق می افتد من نمی گویم که اصلا هیچ یادگیری نیست به خصوص اگر هدفی باشد حتما میتواند یادگیری هم به همراه داشته باشد به عنوان مثال خانمی که دارد یک برنامه ی آشپزی را در فضای تلگرامی دریافت می کند انگیزه ی بیشتری دارد برای این که ان را هرچه زودتر اجرا کند اینجاست که ما وقتی بحث سواد رسانه ای را مطرح می کنیم بیان می کنیم که این یک فضای کاملا بین رشته ای است ما نا خودآگاه داریم در مورد بحث روانشناختی موضوع صحبت می کنیم این که ما به این فکر کنیم که کجا ایستاده ایم و به کجا می خواهیم برسیم و در کدام بخش از زندگی قرار داریم و این که چند سال پشت سر گذاشته ایم ،و چند سال پیش رو داریم وقتی اینگونه به قضیه نگاه می کنیم یعنی عده ای از اندیشمندان حوزه ی علوم انسانی و علوم روانشناختی وارد شود و به ما کمک کنند و در کنار این ها متخصصین رسانه و در کنارش این چیزی که ما گفتیم برمیگردد به ما و رسانه ها و این که چه استفاده ای از آن میکنند ان هم یک بحث است،بحث این که این رسانه ها چه طور به دست ما رسیدیعنی این که رسانه در کشور های سازنده ی تکنولوژی یک دورانی را طی می کند به نام دوران گذار این دوران را بر اساس نیازی که احساس میکنند تکنولوژی را ارتقاء می دهند به عنوان مثال روز اول ما در محیط داس می دیدیم که با فلاپی دارد جا به جایی صورت میگیرد ،فلاپی به قدری محدود بود که نمیشد از آن چیزی استفاده کردبرای جابه جایی ،کم کم گفتند که خوب حالا چه کاری انجام دهیم تا بتوانیم حجم بیشتری جا به جا کنیم پس بر حسب نیاز رسیدن به سی دی، سی دی را دوباره به رویش کار کردند تا رسیدند به دی وی دی و دی وی دی را به فلش رساندند الآن شما از نسل جدید سوال کنید که آیا اصلا فلاپی دیده اید؟الان بیشترین استفاده از همین دی وی دی - و فلش است یعنی بچه های ما بدون اینکه فکری کرده باشند به فلش رسیده اند وقتی که ما دوران گذار را طی نکرده ایم آن احساس نیاز به وجود نیامده است پس وقتی احساس نیازی وجود نداشته باشد آن وسیله بدون آن که یک وسیله ی قابل استفاده و کاربردی باشد تبدیل می شود به یک وسیله ی سرگرمی و بازی این اتفاق نه برای کودکان بلکه برای بزرگ سالان نیز می باشد ما اهمیت رسانه را از یک زاویه می توانیم به آن نگاه کنیم از یک زاویه ی دیگری هم میتوانیم به شکل استفاده ی مخاطب نگاه کنیم یعنی می گوییم رسانه هر چیزی که هست و هر ماهیتی که دارد منه مخاطب. جه گونه می توانم از آن استفاده کنم یکی از بحث های رسانه ای همین است.
- متخصصین فناوری برای این که وقتی اپلیکیشنی وارد میشود شاید این که چه گونه است و شما وارد فضایی میشوید که هر کلیک کردن شما مبلغی را دارد اضافه میکند به صندوق مادی سرور فضا به شدت تغیر میکند وقتی که شما پشت سرش متوجه می شوید که این سرور در اصل آن بانک مالی اش متصل است به فلان شرکت و فلان شرکت متصل است به فلان قدرت لیبرالی زیبایی در چهره رسانه احساس نمی کنیم بعد از یک مدت ما باید این چنین کار کنیم که فاصله بگیریم از بالا تر الان ما غرق هستیم در این فضا ها فعلا نگاه می کنیم و می گوییم چه قدر جالب که من این تعداد گروه ها را دارم و اطلاعات دریافت می کنیم ولی بعد از مدتی کم کم جامعه ما این را می طلبد که فاصله بگیریم و بیاییم از عقب نگاه کنیم ببینیم این ها برای چه چیزی آمده اند ؟
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: