تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
1 اسفند 1395   11:54:08 |  ویژه‌ها > یادداشت
"حیدرخانه" شهر لار از دوره صفویه تا امروز

بعد از زلزله سال ۱۰۰۱ هجری قمری در لار و در سال ۱۰۱۱ ه. ق بدستور شاه عباس صفوی ، قنبرعلی بیگی مامور بازسازی قیصریه و اماکن آسیب دیده می شود. قنبرعلی بیگ علاوه بر تعمیر ومرمت قیصریه و برکه قنبربیگی مکانی را به نام حیدر خانه احداث یا تعمیر می کند.

مکان مذکور تقسیم کننده  آب رودخانه های  بزرگی که از اوز و صحرای اناغ و رودخانه کاوند  به طرف لار سرازیر می شده بوده است.در آن زمان تقسیم بندی آب به مقدار ۷ به ۳ به طرف محلات حیدری بوده است. 
چون محلات حیدری شیب زمین زیادتر و برکه های زیادتری در مسیر خود داشته اند و صحرا های سرسبزی همچون صحرای خور در ان وجود داشته است همچنین سه رشته رودخانه ی فصلی به نام های حیدری(که خود به سه شاخه می شده است. بیغ خوری . بیغ شاه غنی زال و بیغ فتح علی خانی) 
ب: بیغ کلندرو(که این بیغ هم به دو یا سه رشته کوچکتر تقسیم می شد) 
ج: بیغ دورو 
آن زمان تقسیم بندی آب به میزان ۷ به ۳ بطرف محلات حیدری بوده است(بماند که این تقسیم بندی باعث درگیری وزد وخورد بین حیدری ونعمتی شده است).  
 
واما سه قسمت از ۱۰ قسمت، آب های آن  به طرف بیغ بروند و جباغ (که جویی کوچک از نظر عرضی) و از کنار پسکل یک شاخه به رودخانه ی علاءالدینی  سر ازیر می شده است.
 
در سال ۱۳۷۲ "حیدر خانه" به علت طغیان رودخانه ها فصلی لار وسیلاب در شهر قدیم لار توسط جهاد کشاورزی وشهرداری لار بازسازی شد  و به دوقسمت تقسیم گردید که به بند حیدری ونعمتی معروف است . 
 
به علت اینکه رودخانه حیدری در مسیر واحدهای مسکونی قرار گرفته است در سمت رودخانه حیدری دریچه های بزرگ در این مسیر قرار داده اند. که در صورت بارندگی شدید واحدهای مسکونی خسارت کمتری ببینند. به همین منظور هم اکنون قسمت زیادی از آب به طرف رودخانه ی بروند تغییر مسیر داده است.  اما این موضوع خطر دیگری را ایجاد کرده است زیرا در صورت سیلاب زیاد پل ها و خیابان های اطراف این رودخانه در سمت معروف به نعمتی در معرض خطر جدی قرار دارد.
 
انتظار می رود شهرداری لار با توجه مصوبه شورا جهت احیای رودخانه ی علاء الدینی تمهیدات لازم را انجام دهد.  
 
(این مطلب بخشی از کتاب دایره المعارف  لارستان کهن را تشکیل خواهد داد) 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: