صحبت نیوز طراحی وب سایت و اپلیکیشن Asrelarestan کانال رسمی تلگرام عصر لارستان
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
برگزاری نخستین دوره مسابقات لیوان چینی در لارستان
آسیب به حدود ۱۰۰ واحد مسکونی، کارگاه‌ها و مراکز درمانی در پی زلزله اوز
افزایش ۷۴ درصدی اعتبارات اختصاص‌یافته به لارستان
ماهیت مجازی، واقعیت زندگی
تصادف در محور کوره- اوز با ۶ مصدوم
تعویض الکتروپمپ چاه روستاهای شرفویه و مسیح‌آباد لارستان
معرفی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اوز
نزدیکی فرهنگی لار و بستک/راه خور جناح ارتباط لاری ها به دریا را نزدیک می‌کند
اجرای طرح آبرسانی در جویم، بنارویه، بیرم و صحرای‌باغ
درآمدی بر ارتباطات در هزاره سوم
«معتمد»، نماینده هیات تنیس لارستان در تور تنیس آسیایی زیر چهارده سال اصفهان
پیگیری طر‌ح‌های کلان در دیدار فرماندار ویژه لارستان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس
طرح ملی مسکن در اوز در ۵ فاز عملیاتی می‌شود
سکوت همیشه نشانه نجابت نیست
حل مشکلات سوخت، حمل‌ونقل و گاز شرکت سیمان لارستان
اجرای موزائیک فرش ورودی بوستان ملت (پارک شهر) لار
پروژه خانه بهداشت روستای بالاده بیرم افتتاح شد
استقبال فرماندار لارستان از طرح ایجاد کارخانه نوآوری علم و فناوری و صنایع نرم فرهنگی در حوزه صنایع دستی
فعالیت مراکزِ واکسیناسیون و خدماتِ جامع سلامتِ لارستان در ایام عید
افسانه استقلال رسانه
ستارگان ایزدخواست، قهرمان جام رمضان دهکویه شد
پیگیری احیاء و مرمت قنات جلال آباد جویم
گشایش تولیدات و محصولات مشاغل خانگی در لارستان
وقوع زلزله در دُرز لارستان
ایجاد نهضت خدمت‌رسانی در روستاهای لارستان
در هفته دولت ۵ پروژه آبرسانی در لارستان افتتاح می‌شود
متخصص زیبایی حین عمل با توده ۵ کیلویی مواجه شد
افتتاح مجتمع خدمات رفاهی جدید در محور جهرم به لار
همکاری استانداری فارس با علوم پزشکی جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لارستان
راه‌اندازی سامانه هوشمند اطلاعات پرواز در فرودگاه لارستان
افتتاح مرکز مشاوره “نفس” (نجات فرزندان سقط) در خنج
انجام عمل تعویض مفصل لگن دربیمارستان امیدوار اوز
آغاز برداشت کلزا از مزارع بخش بنارویه
آمادگی خرید گندم مازاد کشاورزان در لارستان و جویم
شکست ناباورانه دختران هندبالی لارستان در بندرعباس
آغاز روند تکمیل ساختمان مرکز آموزش بهورزی لارستان پس از ۵ سال توقف
فرمانداران جنوب فارس در خنج گِرد هم آمدند
نان دوباره گران نمی‌شود
مسئول راه اندازی و سرپرست شبکه بهداشت و درمان جویم منصوب شد
عادل به خاطر کارهایی که نکرد عادل شد
انتقال دغدغه‌های خیرین خنج، اوز و جویم به مدیرکل خیرین سلامت وزیر بهداشت
اختصاص ۱۹۰ پایه روشنایی برق به همراه ۳۸۰ چراغ به بلوار پرواز لار
تعویض الکتروپمپ ۵ حلقه چاه آب شرب شهری و روستایی در لارستان
جذب ۱۰۰ درصدی اعتبار اختصاص‌یافته از سفر ریاست جمهوری به فارس برای باغ نشاط لار
تجلیل از دانش آموزان لارستانی برگزیده المپیادهای علمی دانش آموزی
بررسی چالش های سوخترسانی شهرستان جویم
کتابخانه‌ها در روستاها تقویت شود
انتخاب زمین ۱۱ هکتاری جهت ساخت مسکن در «اَرَد»
جابجایی بیش از ۷۰۰۰ مسافر از فرودگاه لارستان در ایام نوروز
پایان پنجمین دوره مسابقات تنیس خاکی جام رمضان در گراش
پیامبری از سرزمین چین
آدم های عجیب و غریبی که ماییم
ستارگان ایزدخواست، قهرمان جام رمضان دهکویه شد
حل مشکلات سوخت، حمل‌ونقل و گاز شرکت سیمان لارستان
اجرای طرح آبرسانی در جویم، بنارویه، بیرم و صحرای‌باغ
دایره ارزی در حوزه بانک ملی تا یک ماه آینده در لارستان راه اندازی می شود
پیگیری احیاء و مرمت قنات جلال آباد جویم
اختصاص ۱۹۰ پایه روشنایی برق به همراه ۳۸۰ چراغ به بلوار پرواز لار
معاون مدیرکل و مدیر جدید آموزش و پرورش لارستان منصوب شد
پیشنهاد مدیرکل میراث فرهنگی فارس به مسافران برای سفر به لارستان
تقدیر شهردار از اعضای شورای شهر لار
۸درصد از تماس های با اورژانس لارستان در فروردین ۱۴۰۱ مزاحم تلفنی بوده اند
فعالیت مراکزِ واکسیناسیون و خدماتِ جامع سلامتِ لارستان در ایام عید
پیگیری طر‌ح‌های کلان در دیدار فرماندار ویژه لارستان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس
استقبال فرماندار لارستان از طرح ایجاد کارخانه نوآوری علم و فناوری و صنایع نرم فرهنگی در حوزه صنایع دستی
اجراى عمليات روكش آسفالت در محور لار-جهرم حدفاصل پليس راه تا گردنه نارنجى
همکاری استانداری فارس با علوم پزشکی جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لارستان
عمليات ساماندهى وايمن سازى پليس راه لار-جهرم
شهرداری لار به مناسبت سال نو، کارناوال شاد عیدانه برگزار می‌کند
مجتمع نگین لارستان از نظر امکانات با مجتمع های شهر های بزرگ می تواند رقابت کند
۵۰ گردشگر اروپایی میهمان یک روزه لارستان شدند
جویم شهرستان شد/تعداد شهرستان‌های فارس به عدد ۳۷ رسید
در ميانه تسليم و رضا
انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی شهرستان لارستان‎ برگزار شد+ نتیجه رای گیری
دولخانی، وطن پرست خانه به دوش
بازدید دانش آموزان مدارس امام موسی کاظم(ع) و وحدت لار از موزه مردم شناسی اوز
برکه تاریخی شیخ عماد در روستای دشتی لارستان فرو ریخت
رسوم پخت " هلیم الله"در روستای براک لارستان
سرمربیان شهید چمران لارستان و هیات البرز پس از بازی امروز چه گفتند؟
کار دشوار مستقل ماندن
نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس دانش آموزی در دبیرستان دخترانه شاهد لار برگزار شد
شهر قدیم لارباغ محمود آقای معتمد (لار بهار ۱۳۵۸)
نگاهی به سیر تاریخی ترانه های محلی لارستان
یادواره شهید باقر زارع در گلزار شهدای لار برگزار شد
مصاف بانوان هندبالیست قم و لارستان به روایت تصویر
درخشش تیم لارستان در مسابقات کشوری ایساتیس به میزبانی استان یزد
کسب عنوان نائب قهرمانی مسابقات هندبال جوانان استان فارس توسط تیم هندبال بانوان لارستان
نمایشگاه عکس «یک قاب و چند نگاه» در لار افتتاح شد
عکس/ تغییر در مدیریت آموزش و پرورش لارستان
از پرسنل امور آزمایشگاه های بیمارستانهای زیرمجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان تجلیل شد
شش عکس از سفرتاریخی آیت الله هاشمی به لارستان
تاریخ پایه گذاری شهر لار و حکومت میلادیان بر لارستان
امضاء تفاهم نامه سایبری بین شهرداری لار و پلیس فتا لارستان
یکصدمین شمارگان عصر...
گستره ی زبان لارستانی
خواهران درویش بیگی از نقش خود در تیم شهید چمران لارستان می گویند
جشن احسان و نیکوکاری در دبیرستان نمونه دولتی نرجس خاتون لار برگزار شد
احداث مسیری شاد و جذاب در پارک حاشیه شهر لار
برگزاری فستیوال مدارس فوتبال لار و گراش به میزبانی باشگاه نبرد خور
گزارش تصویری نشست خبری ریئس فدراسیون تنیس روی میز با اصحاب رسانه
بیشتر
کد خبر: 3073 | تعداد بازدید : 1558 بازدید | تاریخ : 10 دي 1398 - 15:02:21
پاسخی به یادداشت «نگاهی پسااستعماری به جنگی برای نام زبان» نوشته دکتر مسعود غفوری

زبان ما و روابط استعماری موهوم

فکر می کنم خرداد ماه سال گذشته بود که با چاپ همزمان سه مقاله در دفاع از اطلاق عنوان «اچمی» به زبان یا گویش(؟) رایج منطقه؛ سلسله گفتگوهایی در دفاع و رد؛ در فضای مجازی شکل گرفت که من با دقت ابعاد مختلف این مباحث را بررسی می کردم و حتی یک بار تا آستانه نوشتن یک مطلب در همین راستا پیش رفتم که به دلایل مختلف از جمله تنبلی و احساس نداشتن بضاعت علمی کافی برای ورود به بحث؛ این کار انجام نشد.

فکر می کنم خرداد ماه سال گذشته بود که با چاپ همزمان سه مقاله در دفاع از اطلاق عنوان «اچمی» به زبان یا گویش(؟) رایج منطقه؛ سلسله گفتگوهایی در دفاع و رد؛ در فضای مجازی شکل گرفت که من با دقت ابعاد مختلف این مباحث را بررسی می کردم و حتی یک بار تا آستانه نوشتن یک مطلب در همین راستا پیش رفتم که به دلایل مختلف از جمله تنبلی و احساس نداشتن بضاعت علمی کافی برای ورود به بحث؛ این کار انجام نشد.
 
تا این که همین اواخر در خلال بحث در یکی از گروه های مجازی؛ متوجه شدم دوست عزیز و اندیشمند گراشی؛ دکتر مسعود غفوری نیز آذر ماه گذشته مطلبی در زمینه بحث نگاشته اند که اگر چه موضوع بحث نگاه به مساله از‌ منظر مطالعات پسا استعماری است و طبعا سواد  من برای ورود به چنین بحثی کافی به نظر نمی رسید؛ اما با خواندن مطلب ایشان چند ایراد عمده را از دید خودم مطرح کردم. 
لازم دانستم من نیز این بحث را به شکلی منسجم در فضای مجازی مطرح کنم تا زمینه گفت و گوهای سازنده بعدی در مورد این مساله - که برعکس نظر خیلی ها آن را کم اهمیت و فرعی نمی دانم- فراهم شود. لازم به توضیح است که نوشته من مطلقا در دفاع از عنوان لاری نیست که خود مجال دیگری می طلبد.
 
کل بحث غفوری بر مبنای مفاهیم پسا استعماری بنا شده است. حرف و مدعای اصلی متن این است که از دل مباحثه بر سر نام زبان رایج منطقه می توان به کلید واژه های ادبیات پسا استعماری رسید و طبعا در گام بعد رد پایی از مناسبات استعماری یافت. مثال های شاخص استفاده شده در متن نیز بر حول نوع نگاه استعمارگر به مستعمره متمرکز است. به عبارت دیگر؛ نویسنده به گمان خود با ردیابی مباحث مربوط به نام زبان منطقه؛ به یک مفهوم کلان تر رسیده است یعنی رابطه استعماری لار به عنوان استعمار گر و «پیرامون» لار به عنوان مستعمره.
 
غفوری از همین رو اصرارها بر عنوان لاری را به تلاش یک استعمارگر تقلیل می دهد که می خواهد نام زبان لاری را به عنوان ابزار تسلط جا بیندازد و اصرار طرف مقابل بر عنوان اچمی را واکنش هویت خواهانه مناطق مورد استعمار برای مخالفت با تحمیل نام لاری از  جانب لار استعمارگر می بیند.
 
 ابتدا به مثال شاخص استفاده شده در متن می پردازیم. آنجا که کریستف کلمب در نامه ای به سرزمین مادری با افتخار می گوید که چگونه بدون توجه به نام تاریخی مناطق تازه کشف شده؛ خود بر آنها نام های جدید گذاشته است.
 
حال لازم است بپرسیم که در کجای تاریخ منطقه این نوع مناسبات استعماری در مورد دستکاری عمدی و بی توجهی به نام تاریخی موجود دیده می شود؟ آن نام  تاریخی که لار استعمارگر بنا به ذات استعمارگری می خواهد از فرهنگ و هویت منطقه مستعمره بزداید چیست؟
 
سوالی مهمتر حتی می تواند مطرح شود: در مبانی بحث روابط استعماری چه از نوع قدیم و چه نوین؛ استعمارگر نیرویی است خارجی و ناهمگون (از لحاظ فرهنگ یا قدرت مالی)  با مستعمره( کلونی) که با ابزارهای مختلف سعی در تثبیت قدرت دارد از جمله ابزارهای اقتصادی و فرهنگی.
 
حال سوال این است: در طول تاریخ منطقه یا حداقل در روایت ما از تاریخ منطقه؛ چنین مناسباتی توانسته شکل بگیرد؟ یعنی در چه برهه ای از تاریخ می توانیم بگوییم که لاری ها به عنوان یک نیروی نا متجانس آمده از بیرون سعی کرده اند یا توانسته اند با ابزارهای استعماری؛ مناسبات استعماری شکل دهند؟ چه تناسبی بین تفاوت فرهنگی-اقتصادی لار و پیرامون می توان یافت  با آن چه که در مورد مناسبات بریتانیا و هند ( مثالی از دنیای قدیم) و تلقی های استعماری از مناسبات امروز شرق و غرب گفته می شود؟ در ضمن با توجه به این که بحث اصلی بر سر چالش کنونی بر سر عنوان زبان است؛ اگر بخواهیم از منظر مناسبات استعماری نگاه کنیم لاجرم بدین معنی است که همین الان و نه حتی در گذشته دور یا نزدیک این نوع مناسبات وجود دارد که محرک اصلی چالش ایجاد شده در مورد عنوان لاری یا اچمی است. حال بنگریم در دوران فعلی چه نوع قدرت غالب استعماری در لار به عنوان قدرت نامتجانس با دیگر مناطق پیرامون خود وجود دارد که تحلیل از این منظر را توجیه پذیر کند؟ 
 
حال بیاییم خودسرانه موضع نویسنده را تعدیل کنیم و به جای ایشان؛ وجود مرکزیت سیاسی در لار در چند سده اخیر را در تحلیل دخیل کنیم .  یعنی بپذیریم که این چالش عنوان زبان نتیجه ای است از تداوم سلطه طلبی قدرت غالبی به نام لار و سعی آن در تحمیل نمادهای این قدرت از جمله نام زبان لاری.   البته در گام اول مشاهده می کنیم که همین قدرت سیاسی  فراز و نشیب  هم داشته است و حتی لار همیشه هم به طور مطلق قدرت بی رقیب سیاسی در منطقه نبوده است. بگذریم از این واقعیت که حاکمان این مرکز سیاسی هم همیشه لاری نبوده اند و در مقاطعی مثلا گراشی ها حاکم مطلق این ساختار سیاسی بوده اند.
 
در هر صورت حتی اگر بحث به مناسبات قدرت سیاسی ربط پیدا کند ( که اتفاقاً به نظر من مرتبط هم هست ولی نه به عنوان تنها عامل دخیل در بحث) ؛ بسیار متفاوت است با ربط دادن به مناسبات خیالی استعماری.
 
اما باز در همین ربط دادن مساله به مناسبات قدرت منطقه؛ نگاه تاریخی نیز لازم است که مشخص شود عنوان لاری که بالاخره یک قدمت تاریخی دارد چه نسبتی با فراز و فرودهای مرکز قدرت مورد بحث یعنی لار دارد. به عبارتی دیگر لازم است بررسی شود آیا رواج این نام ربط مستقیم به قدرت سیاسی لار در دوران گذشته دارد یا نه؟
 
وانگهی اگر بخواهیم از ربط عنوان لاری با قدرت صحبت کنیم؛ چرا از ربط (حداقل احتمالی) عنوان اچمی با ظهور قدرت های نوظهور منطقه ای سخن نگوییم؟ طبق چه منطقی  تاکید بر عنوان لاری پمپاژی بر مبنای مناسبات قدرت تلقی می شود اما تلاش ها برای رسمیت بخشیدن به عنوان اچمی مخصوصا آنجا که با کوبیدن عنوان لاری است یکسره واکنش جماعتی اسیر مظلوم قدرت «غالب و تمامیت خواه» یعنی لار نشان داده می شود. چگونه  همه تلاش ها برای جا انداختن عنوان اچمی که از قضا برعکس مثال کریستف کلمب حداقل در مقابل عنوان لاری وزن تاریخی ندارد؛ کاملا به شکل مبارزه فرودستان اسیر قدرت غالب ترسیم می شود و حداقل در تحلیل  جایی برای اثر گذاری قدرت های نوظهور منطقه ای؛ لحاظ نمی شود.
 
البته همه این سوال ها با ربط دادن مسأله به قدرت مطرح می شود در حالی که غفوری همچنان که  گفته شد؛ بحثش را بر پایه وجود مناسبات استعماری موهوم بنا گذاشته است.
 
 
گویا  امثال غفوری  حتی به این مساله توجه نمی کنند که بسیاری از مدافعان عنوان لاری یا لارستانی در کل منطقه از جمله اخیرا محمد اورنگ یا اسدالله نوروزی یا قبلا امثال احمد اقتداری یا لطفعلی خنجی  اساسا لاری نبوده و  نیستند که بخواهند از زاویه و گفتمان استعماری مورد ادعای ایشان وارد بحث شوند.
 
 لازم است اشاره ای نیز کنم  به یک بدفهمی موجود از استناد مدافعان عنوان زبان لاری به نوشته های مستشرقانی که از عنوان زبان لاری یاد کرده اند. از آنجا که آثار مستشرقین در تحلیل مناسبات استعماری جایگاه مهمی داشته است؛ اخیرا گویا سعی می شود با برقرار ارتباطی نا نوشته بین مناسبات استعماری غرب و شرق و مناسبات استعماری ادعایی بین لار و پیرامون؛ ارزش تاریخی  استناد به وجود نام لاری در آثار مستشرقین زیر سوال برود.
 
اما غافل از این که در سوی مقابل عنوان لاری؛  هویتی تاریخی مشخص برای عنوان اچمی در آثار گذشته وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر در تحلیل اثر ادبیات مستشرقین بر مبنای مناسبات استعماری؛ تلاش برای تحریف فرهنگ و تاریخ یا به محاق بردن عمدی یا غیر عمدی پاره ای از فرهنگ سرزمین مستعمره مطرح است؛ در بحث زبان لاری و اچمی مدافعان عنوان اچمی هیچ سرنخی به دست نمی دهند که عنوان اچمی هم مطرح بوده است اما مستشرقین به عمد یا غیر عمد آن  را نادیده گرفته اند و در نهایت این گونه نتیجه گیری می شود که این عنوان لاری یاد شده در آثار مستشرقین ارزش تاریخی ندارد. یعنی بدین شکل سعی می کنند ارزش کلمه ای که بالاخره در متون تاریخی از آن یاد شده است را با کلمه ای بی ریشه تاریخی یکسان جلوه دهند.
 
(البته تمام این بحث بر این مبنا است که عنوان اچمی ریشه تاریخی همسان نام لاری ندارد).
فراموش نکنیم که به هر حال بخشی از مباحث  مطرح شده به درست یا غلط محوریت تاریخی دارد و اگر مدعیان عنوان لاری حداقل نشانی از این نام در تاریخ سراغ دارند ولی در سوی مقابل؛ مخالفان عنوان لاری نام  تاریخی جایگزین که در اثر بی مبالاتی یا تحت تاثیر کارهای مستشرقین کم رنگ شده باشد را معرفی نمی کنند.
 
نکته نهایی این که چه بهتر بود غفوری ابعاد دیگر بحث را به رسمیت می شناخت و این گونه یکسره بار اصلی تحلیل را بر مفهوم مناسبات استعماری قرار نمی داد.
 
در پایان خلاصه ای از آن چه گفته شد را به عنوان جمع بندی ارایه می کنم:
 
از آنجا که هیچ گونه مناسبات  استعماری را نمی توان  در گذشته مورد بحث ما یا هم اکنون سراغ کرد؛ بنا گذاشتن تحلیل هر موضوعی در منطقه از جمله چالش عنوان زبان منطقه بر مناسبات استعماری لار-پیرامون کاری است از پایه اشتباه.
 
اگر بخواهیم مناسبات قدرت منطقه ای را در این چالش دخیل بدانیم باز دید واقع بینانه به قدرت سیاسی حال و گذشته لار داشته باشیم و لار و طرفداران زبان لاری را صرفا سمت زورگوی معادله و طرفداران زبان اچمی را سمت مظلوم جلوه ندهیم. هر چند که جنبه مهم هویتی و مرتبط با قدرت سیاسی را در رفتار لاری ها در این چالش نمی توان نادیده گرفت اما تناسب در پرداختن به نقش قدرت سیاسی در رفتار هر دو طرف بحث لازم است. در ضمن لازم است بررسی دقیقی در مورد نقش ساختار سیاسی متمرکز در لار در شکل گیری و ثبات عنوان زبان لاری بررسی شود.
 
وجود طرفداران عنوان زبان لاری در جای جای منطقه به غیر از خود لار که برخی مانند اورنگ اخیرا نقش مهمی در دفاع از این عنوان داشته اند و برخی مانند لطفعلی خنجی و احمد اقتداری که قبلا از عنوان لاری یا لارستانی استفاده کرده اند؛  تحلیل صرفا مبتنی بر قدرت سیاسی لار یا سلطه طلبی لاری ها را بی اعتبار می کند.
 
عارف رفیعی


ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.
کد امنیتی :

نظرات: