دبیر کارگروه خانواده مشاوره سلامت فردی و اجتماعی انجمن سواد رسانه ای ایران: فارغ از اما و اگرهایی که در زمینه فیلتر کردن یا نکردن تلگرام، می توان گفت حالا رسیدیم به دوران پسافیلتر. دورانی که ما باید قطعا پخته تر و دقیق تر رفتار کنیم. دورانی که اگر از عبرتهای قبل به درستی بهره نگیریم بازهم آش همان آش است و کاسه همان کاسه.
این عبرت ها تنها در حوزه مخاطبان نیستند بلکه مسئولان ما نیز باید از عبرت های این دوران درس گرفته و اینگونه نباشد که چند صباح دیگر باز روی پله امروز ایستاده باشیم. اینکه مخاطبان ما به پیام رسان های داخلی اعتماد نکردند، با استفاده از فیلترشکن علاوه بر دور زدن قانون، از یک بی اعتمادی عمومی نیز سخن گفتند.
اینکه نیاز داریم پیام رسان های داخلی قوی تر و جذاب تری طراحی کنیم که مخاطب کشش بیشتری برای عضویت در آنها داشته باشد و اینکه باید برای بازسازی اعتماد مردم به بدنه حاکمیت حتما چاره ای اندیشیده شود.
اینکه آموزش مخاطبان در استفاده صحیح از رسانه ها و مواجه با پیام ها در اولویت قرار داده و بی تفاوت از کنار آن عبور نکنیم. ناآگاهی همیشه یک پای بحران هاست پس باید آموزش و آگاه سازی عمومی را راس برنامه هایمان قرار دهیم.
اما از آنجایی که اساسا مردم کمی از مسئولان و تصمیم سازان جلوتر هستند در این یادداشت روی سخن با مخاطبان است، همان هایی که سرمایه های اصلی پیام رسان ها هستند و اگر آنها نباشند اساسا چیزی با عنوان پیام رسان معنا و مفهوم خودش را از دست می دهد.
نکته اول:
بخشی از اینکه تلگرام فیلتر شد به نوع مواجه ما با مطالب منتشر شده در این فضا ربط مستقیم داشت. لطفا در مواجه به پیام ها از خودتان بپرسید: چرا؟ چه کسی؟ قرار است چه نتیجه ای حاصل شود؟ من کجای این بازی ایستاده ام؟ آیا این پیام را برای سایرین بفرستم؟ منبع این پیام چه کسی یا چه جریان فکری است؟ آیا آنچه گفته می شود با آنچه در واقعیت وجود دارد، یکی است؟ آنچه گفته می شود چند درصد واقعیت است چند درصد توهمات یا داستان پردازی؟ منبع معتبر این پیام چه کسی یا چه جایی است؟
مخاطب هوشمند حتما در مواجه با پیام های رسانه ای باید بتواند پاسخ بخشی از این سوالات را بدهد؛ حتما مکث کند و به این سوالات فکر کند.
نکته دوم:
به لطف پیشرفت ها، امکان ریپورت کردن وجود دارد. کانال هایی که محتوای نامناسب در هر حوزه ای دارند را ریپورت کنید. از حالت تماشاگر بودن خارج شویم و کمی فعالانه تر در این فضا رفتار کنیم. محتوای نامناسب را ریپورت کنید.
تلگرام اکانت تایید شده جدیدی را برای ارتباط سریعتر کاربرانی که قصد ریپورت کردن کانال یا اکانتی را دارند معرفی کرد.
کاربران تلگرام از این پس میتوانند برای گزارش کانال یا افراد متخلف از طریق آیدی زیر با تلگرام در ارتباط باشند:
نکته سوم:
این کشتی هست که همگی بر آن سواریم و اگر کسی یک گوشه آن را سوراخ کند و ما بنشینیم و بگوییم خدا رو شکر سمت ما سوراخ نشده، در زمانی کوتاه شاهد غرق شدن کل کشتی خواهیم بود. اگر در یک گوشه تلگرام محتوایی دیدید که نامناسب است و از کنارش بی تفاوت عبور کردید روزی را در نظر بگیرید که آن محتوا در اختیار یکی از اعضای خانواده تان قرار گرفته است. پس گاهی ماندن در یک کانال با محتوای نامناسب به معنای تایید محتوایش قلمداد می شود.
تلگرام یا هر فضای دیگری، وقتی ما رانندگی بلد باشیم در هر جاده ای به سلامت حرکت میکنیم. سواد رسانه ای مانند بلد بودن رانندگی است. اگر این مهارت را داشته باشیم فرق نمی کند در کدام فضا باشیم ما مخاطب هوشمند و واقع بین و متبحری خواهیم بود که لازم نیست برای مدیریت کردنمان، امکاناتمان را فیلتر کنند.
ارسال دیدگاه شما
نظرات: